Toyota har lenge nektet å si noe om en ny Celica. Men nå bekrefter merkets tekniske direktør at modellen er på vei tilbake.
Toyotas tekniske direktør, Hiroki Nakajima, har bekreftet at Toyota Celica vil gjøre comeback.
Etter en lang periode med spekulasjoner og hint er det nå slått fast at den ikoniske modellen kommer tilbake.
Nakajima har tidligere sagt at han gjerne skulle sett bilen gjøre comeback. Og nå ser det ut til at planene virkelig har kommet frem.
De bekreftende ordene kom i forbindelse med Rally Japan 2024 holdt i Aichi Prefecture. Her ble Hiroki Nakajima spurt direkte om Celicas fremtid.
Han svarte kort, men veldig tydelig: «Vi skal lage (en ny, red.) Celica».
LES OGSÅ: Bilgigant i krise sier opp ytterligere 5500 ansatte
Nakajima la imidlertid raskt til at han ikke var sikker på om det var riktig tidspunkt å offentliggjøre nyhetene.
Dette tyder på at bilen fortsatt er i et veldig tidlig utviklingsstadium. Uttalelsen er imidlertid det klareste tegnet på at Celica er på vei tilbake.
Historien om Celicas mulige retur har brygget på en stund. Tilbake i 2023 nevnte Toyotas styreleder, Akio Toyoda, i et intervju med det japanske magasinet Best Car at han hadde oppfordret resten av ledelsen til å gjenopplive navnet.
Den ble fulgt opp av en rekke svært subtile hint, inkludert en kort referanse til en "Celica Mk8" i Toyota-animeserien Grip . Serien har også nevnt potensielle nye generasjoner av andre Toyota-modeller som GR86 og MR2.
Under Rally Japan 2024 ble det også stilt spørsmål om Toyotas fremtidige sportsbiler. Konkret ble det diskutert om neste generasjon GR86 forblir bakhjulsdrevet og om den får turbomotor.
I følge den normalt velinformerte Best Car, bekreftet Gazoo Racing co-driver Kazuya Oshima at utviklingen er i gang. Han vil imidlertid ikke gå i konkrete detaljer.
Toyota jobber også med en ny serie små firesylindrede motorer med 1,5- og 2,0-liters slagvolum.
Disse motorene blir testet og kan potensielt finne veien til fremtidige modeller, inkludert den kommende Celica. En 2,0-liters motor med turbo forventes å være blant alternativene. Mens en 1,5-liters variant kan komme både med og uten turbo.
Toyotas ambisjoner om å gjenopplive sine klassiske sportsbilmodeller følges nøye også her hos Boosted.