Porsche trekker nรฅ delvis i land nรฅr det gjelder elbiler. Pรฅ den annen side รธker merket fra Zuffenhausen andelen bensinmodeller.
Porsche har justert planene for elbiler og valgt รฅ fortsette produksjonen av flere bensinmodeller. Til tross for tidligere meldinger om en elektrifiseringsrate pรฅ 80 prosent av salget deres i 2030, har bilprodusenten endret kurs.
Allerede i sommer ble mรฅlsettingen nedprioritert, og nรฅ er det klart at modeller med forbrenningsmotor vil forbli en del av utvalget i mange รฅr fremover.
Ifรธlge Automotive News vil Porsche fortsette รฅ utvikle og produsere bensinmotorer, da det fortsatt er betydelig etterspรธrsel i flere markeder.
โ Det er en klar trend i premium-luksussegmentet mot biler med forbrenningsmotor, sรฅ dette vil vi ta hensyn til i vรฅr produktutviklingssyklus, sier finansdirektรธr Lutz Meschke
Elbilers andel av Porsches totale salg har falt betydelig. Frem til september i รฅr utgjorde elbiler 7,3 prosent av det totale salget, ned fra 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Fallet skyldes i hovedsak lavere etterspรธrsel etter Taycan, som lenge var Porsches eneste elbil.
Det kinesiske markedet har vรฆrt spesielt utfordrende for Porsche, med salget av elbiler ned 29 prosent i รฅr. Meschke utdyper at luksussegmentet ikke fรธlger den generelle veksten i elbilmarkedet i Kina.
โ Det er sterk vekst i elbilmarkedet i Kina, men ikke i luksussegmentet.
Han understreker at det ikke bare er Porsche som opplever denne trenden. Men at det gjelder flere europeiske bilmerker.
Samtidig som Porsche utvider merkets elbilprogram, inkludert introduksjonen av en elektrisk versjon av Macan, jobber de videre med utvikling av bensinmotorer til modeller som Cayenne og Panamera.
Bensinversjoner av Macan vil ogsรฅ forbli tilgjengelig i visse markeder utenfor Europa. Macan har imidlertid ikke forsvunnet fra Europa pรฅ grunn av bensinmotoren. Les mer om det her.
Porsche vurderer ogsรฅ รฅ utvikle forbrenningsmotorer og hele hybriddrivlinjer for faktiske elbiler, forklarer Meschke.
โ Vi vurderer for tiden muligheten for at de opprinnelig planlagte elbilene ogsรฅ fรฅr en versjon med hybriddrift eller forbrenningsmotor. Vi er for tiden midt i รฅ ta konseptuelle beslutninger. Det som er klart er at vi kommer til รฅ beholde forbrenningsmotoren mye lenger.
Selv om elbilsalget har falt, forventer Porsche at nye Macan og en oppgradert Taycan bidrar til en fremtidig รธkning.