Den tyske underleverandøren Webasto, som forsyner det meste av bilindustrien, er i en akutt gjeldskrise med en gjeld på over 7,5 milliarder danske kroner.
Den tyske underleverandøren Webasto er i en akutt krise. Selskapet, som produserer bildeler som tak og varmesystemer, har en gjeld på 7,5 milliarder kroner, tilsvarende 1 milliard euro, som må refinansieres.
Krisen ved hovedkvarteret i byen Stockdorf skyldes en nedgang i bilindustrien, som har rammet Webasto hardt. Boosted har også nevnt tyskernes økonomiske problemer. Les mer om det her .
Webasto og selskapets långivere, inkludert BayernLB og UniCredit SpA, er i ferd med å utnevne en restruktureringssjef som skal føre tilsyn med forhandlinger om nye lån.
Selskapet har også ansatt Rothschild & Co. å gi råd om gjeldsproblemene og mulige fusjoner eller overtakelser.
Det skriver Bloomberg .
LES OGSÅ: Hva er ikke lov her? Prisen er 5000 kroner
Forhandlingene kommer noen måneder etter at Webasto inngikk en avtale med bankene om å justere betingelsene på sine lån etter overskridelse av lånevilkårene. Den dårligere økonomiske ytelsen enn forventet har imidlertid ført til nye forhandlinger med långiverne.
Webastos situasjon gjenspeiler utfordringene bilindustrien står overfor. Overgangen til elbiler har gått tregere enn forventet. Og de økende levekostnadene legger press på forbrukerne, som igjen holder seg unna de nye bilene i større grad.
Ford Motor Co. kunngjorde nylig planer om å kutte 4000 arbeidsplasser i Europa, og Volkswagen AG vurderer å stenge flere fabrikker i Tyskland. Faktisk kaller merkevarens direktør det en direkte nødvendighet. Akkurat som permitteringer kan komme på tale.
Webasto har også opplevd økt konkurranse fra kinesiske selskaper, noe som har ført til fallende salg i Kina i 2023. Den høye gjelden, som delvis ble tatt opp for å finansiere en utvidelse av virksomheten, har nå snudd til et betydelig brudd.
Webasto rådes av advokatfirmaet Milbank LLP. Mens Freshfields Bruckhaus Deringer LLP gir råd til bankene. Ved utgangen av 2023 hadde Webasto lån for over 7,8 milliarder danske kroner. Et av lånene alene var på 6 milliarder danske kroner.
Selskapet har allerede begynt å slanke seg. I februar solgte Webasto majoriteten av et ladestasjonsselskap. Og bare én måned senere ble det kjent at masseoppsigelser er en del av de videre vurderingene.