Som direktør i Stellantis var Carlos Tavares klar til å legge ned flere av konsernets 14 bilmerker. Natt til mandag dansk tid gikk han selv et år for tidlig.
Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis kunngjorde i går kveld dansk tid at de 'aksepterer' oppsigelsen til direktør Carlos Tavares, selv om den kommer et år for tidlig.
Avgjørelsen kommer etter en lang periode med fallende salg, store mengder usolgte biler og kritikk fra både forhandlere og ansatte.
Det skriver gruppen i en pressemelding .
Carlos Tavares (66), som har stått ved roret i Stellantis siden gruppen ble dannet i 2021, ble kastet ut etter uenigheter mellom ham og styret.
Ifølge Henri de Castries, Stellantis' senior uavhengige styremedlem, skyldtes avskjedigelsen meningsforskjeller, som «resulterte til at styret og konsernsjefen nådde dagens beslutning».
LES OGSÅ: Tyskland vil tvinge bilmerker til å hjelpe politiet
Stellantis, som teller 14 bilmerker, inkludert Citroën, Fiat, Peugeot, Opel, Chrysler og Jeep, står overfor store utfordringer. Salget har falt betydelig, spesielt i USA, hvor leveransene av nye biler stupte med 36 prosent siste kvartal.
Samtidig sliter flere av de europeiske merkene som Fiat, Citroën og Peugeot med sviktende etterspørsel. Fabrikker i Italia har i perioder vært stanset, mens forhandlere har uttrykt misnøye med ledelsens håndtering.
John Elkann, styreleder i Stellantis, tar midlertidig over ledelsen mens det søkes etter en permanent erstatter. Elkann, som kommer fra Agnelli-familien bak Fiat, setter ord på oppsigelsen av Tavares i en pressemelding.
– Vi vil takke Carlos Tavares for hans mangeårige dedikerte tjeneste og rollen han har spilt i etableringen av Stellantis, i tillegg til de tidligere snuoperasjonene til PSA og Opel, som ga oss springbrettet til å bli en global leder i vår industri.
Stellantis har vært under press på økonomien og har allerede sendt ut to overskuddsvarsler i år. Til tross for dette fastholder konsernet at de forventer å oppnå et overskudd på 5,5 prosent i 2024.
Før han dro, skapte Carlos Tavares oppsikt ved å antyde at Maserati, produsenten av luksuriøse sportsbiler, kan bli stengt.
De kommende månedene forventes å bli avgjørende for Stellantis, som må navigere i en vanskelig markedssituasjon, samtidig som de skal finne en ny administrerende direktør.
Hvor stort et gyllent håndtrykk kan Carlos Tavares ta med seg fra direktørstolen på Stellantis. Årslønnen til Tavares har imidlertid også vært sterkt omdiskutert. For selv om Stellantis var i dyp krise, fikk portugiseren 275 millioner kroner i lønn hvert eneste år.
Nok til å gjøre ham til en av de best betalte administrerende direktørene i hele bilindustrien. Tavares hadde også lovet å trekke seg neste år, da kontrakten hans var i ferd med å gå ut.