Volkswagen kjemper mot en enorm gjeld, de ansatte har varslet streik ved alle merkets fabrikker og nå melder ledelsen at de dropper den såkalte agentmodellen overfor forhandlerne.
Volkswagen dropper den utskjelte agentmodellen når det kommer til salg av biler. Den kriserammede bilgiganten har bestemt seg for å pause introduksjonen av den nye salgsmodellen.
Agentmodellen, som skal ha revolusjonert bilindustrien, har møtt motstand fra flere forhandlere. Modellen innebærer at bilmerker som Volkswagen, Skoda og Audi selger bilene direkte til kunder i stedet for gjennom forhandlere.
Forhandlerne fungerer som såkalte agenter som viser frem bilene og yter kundeservice mot provisjon.
Ifølge opplysninger i en pressemelding skyldes Volkswagen Groups beslutning om å utsette agentmodellen en tregere overgang til elbiler enn forventet.
Den tyske bilprodusenten opplever for tiden flere utfordringer, og har de siste månedene skrudd ned forventningene til både salg og inntjening.
LES OGSÅ: Volkswagen-ansatte vil streike på alle bilfabrikker
Agentmodellen burde gitt forhandlerne mer makt og økt inntjeningen. I stedet for å kjøpe bilene fra produsenten og selge dem videre til kunder, meglet de rett og slett salget og fikk provisjon.
Imidlertid har denne endringen i forretningsmodell skapt bekymring blant enkelte forhandlere som frykter å miste kontrollen over salgsprosessen.
Volkswagen-konsernets beslutning om å sette agentmodellen på vent er et tegn på at overgangen til en ny salgsmodell i bilbransjen ikke er uten utfordringer. Det er foreløpig ikke kjent når eller om Volkswagen-konsernet vil gjenoppta planene om å introdusere agentmodellen. Modellen er imidlertid droppet i flere land – blant annet på hjemmemarkedet i Tyskland.
Volkswagen er ikke det eneste bilkonsernet som nå kaster agentmodellen i gulvet. Det gjør også Stellantis, som eier merker som Peugeot, Citroen og Opel. Ifølge Car Dealer Magazine beklager Stellantis-ledelsen, som mottok direktørens avskjed søndag kveld dansk tid , at de «tok feil».