6. januar, 2025

Spesialveier for elbiler er stengt – det er for dyrt

Sveriges svar til Transportstyrelsen – Trafiverket – har allerede stengt det som skal ha vært landets første permanente 'elvevei'. Nå er prosjektet stoppet helt.

Sverige dropper planene om å etablere permanente elveier for elbiler. Grunnen er rett og slett at det ikke lenger lønner seg. Den raske utviklingen innen batteriteknologi har gjort det rikelig med elektriske veier.

For mange år siden var det stor interesse for elektriske veier, og det var planer om å bygge 100 kilometer 'elektrisk' vei, som først og fremst skulle bygges for og brukes av batteridrevne lastebiler. Men nå anbefaler Trafikverket å stanse utvidelsen.

– Med dagens forhold er det ikke økonomisk lønnsomt å bygge elektriske veier i Sverige, så vi anbefaler derfor at du ikke gjør det, rett og slett, sier Kenneth Natanaelsson, strategisk planlegger i det svenske Trafikverket, til Sveriges Radio .

Et eksempel på den endrede situasjonen er prosjektet på E20 utenfor Örebro. Her skulle Sveriges første permanente elektriske vei ha blitt bygget. Men prosjektet ble stoppet i fjor på grunn av de høye kostnadene.

– Det vi har sett i prosjektet så langt er at budsjettet vi hadde ikke strekker til til å gjennomføre prosjektet i den grad vi ønsket, opplyser Trafikverket i en kommentar.

LES OGSÅ: Regjeringen hever igjen avgiften på diesel og bensin

Fremtiden for elektriske veier i Sverige er nå usikker. Den teknologiske utviklingen har gjort at behovet for veitypen har falt betydelig, og de økonomiske argumentene for å bygge veiene er svekket.

Samtidig går utviklingen ikke bare i retning av elektrisk drift. I hvert fall ikke blant lastebilprodusentene. Volvo har nettopp annonsert at den nå fyller syntetisk diesel – den såkalte HVO100 – i alle nye lastebiler i alle markeder.

Hos Toyota eksperimenterer de med hydrogen til tungtransport. Og svenskene gjør faktisk det samme. Begge bilprodusentene eksperimenterer til og med med hydrogen som brennes direkte i konvensjonelle forbrenningsmotorer.

På den annen side synes ikke kritikerne at hydrogen verken til tungtransport eller til personbiler gir noen mening. Volkswagen, for eksempel, nekter å røre ved teknologien.

– Hydrogen er ikke noe for oss. Hydrogen handler om ren fysikk, og derfor er det dyrt. Den er heller ikke konkurransedyktig og spesielt ikke i personbiler, sa merkets direktør Thomas Schäfer allerede i fjor.

Latest

Don't miss

Drukner i usalgbare biler – 3 millioner samler støv

Antall fabrikknye biler som ennå ikke har funnet sine...

Sinte naboer: «Elbileiere pisser rett ved ladestasjoner»

Naboer har nå fått nok av elbileiere som lader...

Protester hjalp ikke – forhatte bompenger gjelder fra i dag

Sinte lastebilister og sjåfører lammet trafikken flere steder i...

Kritisert Volkswagen-sjef tjener full årslønn på 2 dager

Hans står i spissen for en gruppe som kan...

Kevin Magnussen skuffer – dansken er nesten sist

De siste 25 årene har sesongene vært en blandet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nesten 50 prosent av alle nye biler er fra Kina

Nesten 50 prosent av alle nye biler i november 2024 kom fra Kina. Og dominansen til kineserne forventes bare å vokse i årene som...

Regning for elbileiere seksdobles fra 1. januar 2025

Elbileiere er ikke lenger beskyttet i Københavns kommune. Sammenlignet med 2023 må de betale seks ganger så mye for å parkere. Prisen på parkeringsløyver...

Bilist bestilte pistolhylster som ekstrautstyr til ny bil

Bugatti har først nylig lagt til koppholdere på listen over tilleggsutstyr. Hos Hennessey kan du derimot også få et pistolhylster. En bilist som bestilte...

Bilist sovnet i en burgerku – så kom politiet

Fredag kveld endte en bilist opp med alt annet enn maten i munnen da han sto i køen på Burger King i Koldning. Faktisk...

Italias bilproduksjon er den laveste på 69 år

Italias bilproduksjon lider. Ikke siden 1956 har det blitt bygget så få biler i det ellers så stolte støvellandet med noen av verdens mest...

Derfor er en elbil mye billigere i avgift enn en dieselbil

Elbiler har én klar fordel fremfor diesel- og bensinbiler. De – altså elbilene – unngår periodiske ladninger mye billigere. Alt skyldes politikk. Elbiler har...

Kritisert Volkswagen-sjef tjener full årslønn på 2 dager

Hans står i spissen for en gruppe som kan løpe for penger om noen år. Likevel tjener Oliver Blume en ansatts hele årslønn på...

Volkswagen-merker introduserer 5 års garanti på brukte elbiler

For å selge noen flere brukte elbiler tilbyr Semler, som importerer VW-merkene i Danmark, nå 5 års garanti på bilene. Kort før jul meldte...

EU-krav fører til at elbiler eksploderer i 2025

Nye og mye strengere krav fra EU er bl.a bidra til å presse utrullingen av elbiler. Faktisk forventes antallet av biltypen å øke med...

Kevin Magnussen skuffer – dansken er nesten sist

De siste 25 årene har sesongene vært en blandet pose med søtsaker for McLarens Formel 1-team. Men til tross for pallplassering klarer ikke Kevin...

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil senest i 2030. I alle fall om den skal være ny og kjørt rundt i...

Mercedes-selskapet er nær konkurs – har ingen penger

Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs etter at drømmen om å bygge flygende drosjer sprakk. Volocopter, den tyske produsenten av flytaxier,...