Spesialveier for elbiler er stengt – det er for dyrt

Sveriges svar til Transportstyrelsen – Trafiverket – har allerede stengt det som skal ha vært landets første permanente 'elvevei'. Nå er prosjektet stoppet helt.

Sverige dropper planene om å etablere permanente elveier for elbiler. Grunnen er rett og slett at det ikke lenger lønner seg. Den raske utviklingen innen batteriteknologi har gjort det rikelig med elektriske veier.

For mange år siden var det stor interesse for elektriske veier, og det var planer om å bygge 100 kilometer 'elektrisk' vei, som først og fremst skulle bygges for og brukes av batteridrevne lastebiler. Men nå anbefaler Trafikverket å stanse utvidelsen.

– Med dagens forhold er det ikke økonomisk lønnsomt å bygge elektriske veier i Sverige, så vi anbefaler derfor at du ikke gjør det, rett og slett, sier Kenneth Natanaelsson, strategisk planlegger i det svenske Trafikverket, til Sveriges Radio .

Et eksempel på den endrede situasjonen er prosjektet på E20 utenfor Örebro. Her skulle Sveriges første permanente elektriske vei ha blitt bygget. Men prosjektet ble stoppet i fjor på grunn av de høye kostnadene.

– Det vi har sett i prosjektet så langt er at budsjettet vi hadde ikke strekker til til å gjennomføre prosjektet i den grad vi ønsket, opplyser Trafikverket i en kommentar.

LES OGSÅ: Regjeringen hever igjen avgiften på diesel og bensin

Fremtiden for elektriske veier i Sverige er nå usikker. Den teknologiske utviklingen har gjort at behovet for veitypen har falt betydelig, og de økonomiske argumentene for å bygge veiene er svekket.

Samtidig går utviklingen ikke bare i retning av elektrisk drift. I hvert fall ikke blant lastebilprodusentene. Volvo har nettopp annonsert at den nå fyller syntetisk diesel – den såkalte HVO100 – i alle nye lastebiler i alle markeder.

Hos Toyota eksperimenterer de med hydrogen til tungtransport. Og svenskene gjør faktisk det samme. Begge bilprodusentene eksperimenterer til og med med hydrogen som brennes direkte i konvensjonelle forbrenningsmotorer.

På den annen side synes ikke kritikerne at hydrogen verken til tungtransport eller til personbiler gir noen mening. Volkswagen, for eksempel, nekter å røre ved teknologien.

– Hydrogen er ikke noe for oss. Hydrogen handler om ren fysikk, og derfor er det dyrt. Den er heller ikke konkurransedyktig og spesielt ikke i personbiler, sa merkets direktør Thomas Schäfer allerede i fjor.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...