EUs straffetoll på alle kinesiske elbiler er en realitet. Men bilmerkene fra kommunistdiktaturet har ingen intensjon om å gi seg ennå.
Kinesiske elbiler unngår EUs straffetoll ved å satse på nye strategier som allerede har begynt å vise seg effektive.
En av hovedmetodene som brukes av kinesiske bilprodusenter er å skifte fokus til plug-in hybrider. Disse bilene faller utenfor rammen av de nye tollsatsene som EU innførte i november.
EU har innført straffetoll på opptil 45,3 prosent på elbiler produsert i Kina. Dette rammer blant annet Volvo og Polestar, som produserer biler i Kina.
Merkene, som er en del av Geely-gruppen, står overfor en straffetoll på 18,8 prosent på toppen av den eksisterende tollsatsen på 10 prosent. For å omgå disse økonomiske byrdene har kinesiske bilprodusenter allerede justert produksjonen og eksporten.
Ifølge Reuters planlegger produsentene dels å flytte en stor del av produksjonen til Europa og dels å øke investeringene i plug-in hybridbiler.
LES OGSÅ: Skoda er nå et mer populært bilmerke enn Audi
Disse bilene er ennå ikke dekket av de nye straffesatsene, og markedet for dem forventes å vokse med 20 prosent i 2024.
– Økningen er drevet av at kinesiske produsenter går over til plug-in hybrider som en måte å omgå de nye EU-tollene på elbiler importert fra Kina, sier Murtuza Ali, analytiker i Counterpoint Research, til Reuters .
Selv om plug-in hybrider har potensial i Europa, er situasjonen i Danmark annerledes. Her har etterspørselen etter denne typen biler falt betydelig.
Markedsandelen for plug-in hybrider er redusert fra nesten 11 prosent til i overkant av 4 prosent. Denne utviklingen står i kontrast til Sverige, hvor interessen for hybridbiler ser ut til å øke.
Til tross for avtagende interesse for enkelte markeder, tredoblet Kina sin eksport av hybrider i løpet av tredje kvartal. Dette indikerer at produsentene målbevisst prøver å utvide sine markedsandeler i Europa ved å tilpasse seg det nye regelverket.
Kinesiske bilprodusenters overgang til hybrider viser hvordan de raskt reagerer på endrede handelsforhold og EUs forsøk på å beskytte sin bilindustri. Kineserne har allerede truet med å slå tilbake ved å legge toll på den dyreste av bilene som de europeiske merkene også selger i Kina.
Flere europeiske bilmerker kan imidlertid allerede merke seg hvordan det kinesiske markedet, som er verdens absolutt største, krymper under dem. Audi prøver for eksempel å redde virksomheten ved å lage et helt nytt bilmerke. Les mer om det her .