EUs straffetoll pรฅ alle kinesiske elbiler er en realitet. Men bilmerkene fra kommunistdiktaturet har ingen intensjon om รฅ gi seg ennรฅ.
Kinesiske elbiler unngรฅr EUs straffetoll ved รฅ satse pรฅ nye strategier som allerede har begynt รฅ vise seg effektive.
En av hovedmetodene som brukes av kinesiske bilprodusenter er รฅ skifte fokus til plug-in hybrider. Disse bilene faller utenfor rammen av de nye tollsatsene som EU innfรธrte i november.
EU har innfรธrt straffetoll pรฅ opptil 45,3 prosent pรฅ elbiler produsert i Kina. Dette rammer blant annet Volvo og Polestar, som produserer biler i Kina.
Merkene, som er en del av Geely-gruppen, stรฅr overfor en straffetoll pรฅ 18,8 prosent pรฅ toppen av den eksisterende tollsatsen pรฅ 10 prosent. For รฅ omgรฅ disse รธkonomiske byrdene har kinesiske bilprodusenter allerede justert produksjonen og eksporten.
Ifรธlge Reuters planlegger produsentene dels รฅ flytte en stor del av produksjonen til Europa og dels รฅ รธke investeringene i plug-in hybridbiler.
LES OGSร : Skoda er nรฅ et mer populรฆrt bilmerke enn Audi
Disse bilene er ennรฅ ikke dekket av de nye straffesatsene, og markedet for dem forventes รฅ vokse med 20 prosent i 2024.
โ รkningen er drevet av at kinesiske produsenter gรฅr over til plug-in hybrider som en mรฅte รฅ omgรฅ de nye EU-tollene pรฅ elbiler importert fra Kina, sier Murtuza Ali, analytiker i Counterpoint Research, til Reuters .
Selv om plug-in hybrider har potensial i Europa, er situasjonen i Danmark annerledes. Her har etterspรธrselen etter denne typen biler falt betydelig.
Markedsandelen for plug-in hybrider er redusert fra nesten 11 prosent til i overkant av 4 prosent. Denne utviklingen stรฅr i kontrast til Sverige, hvor interessen for hybridbiler ser ut til รฅ รธke.
Til tross for avtagende interesse for enkelte markeder, tredoblet Kina sin eksport av hybrider i lรธpet av tredje kvartal. Dette indikerer at produsentene mรฅlbevisst prรธver รฅ utvide sine markedsandeler i Europa ved รฅ tilpasse seg det nye regelverket.
Kinesiske bilprodusenters overgang til hybrider viser hvordan de raskt reagerer pรฅ endrede handelsforhold og EUs forsรธk pรฅ รฅ beskytte sin bilindustri. Kineserne har allerede truet med รฅ slรฅ tilbake ved รฅ legge toll pรฅ den dyreste av bilene som de europeiske merkene ogsรฅ selger i Kina.
Flere europeiske bilmerker kan imidlertid allerede merke seg hvordan det kinesiske markedet, som er verdens absolutt stรธrste, krymper under dem. Audi prรธver for eksempel รฅ redde virksomheten ved รฅ lage et helt nytt bilmerke. Les mer om det her .