Teslas aksjekurs skyter i været. Og i Danmark er Model Y fortsatt den mest populære bilen til dags dato. Likevel ønsker noen eiere nå å kvitte seg med bilene sine i protest.
Siri Sandvik, som både er politiker og barnepsykiater, har valgt å selge Teslaen sin som en protest mot Elon Musk.
Sandvik, som er medlem av det norske Arbeiderparti, begrunner salget med at hun ikke ønsker å bli assosiert med Musk, som hun mener har tatt en mer ekstrem politisk retning, spesielt med støtten til Donald Trump.
– Elon Musk og Tesla henger uløselig sammen, og nå har han tatt noen veldig ekstreme politiske posisjoner. Så vi har bestemt oss for at det ikke er noe vi vil være med på, sier Siri Sandvik til NRK .
Sandviks avgjørelse kommer i kjølvannet av det amerikanske valget, der Musks støtte til Trump har skapt debatt blant Tesla-eiere.
Noen velger å selge bilene sine, mens andre velger å sette klistremerker på bilene sine med meldinger rettet mot Musk.
LES OGSÅ: Ford nekter å droppe bensinbiler for å selge elbiler
Det er blant annet sett eksempler på slagord som «Anti Elon Tesla Club» og «Jeg kjøpte denne fordi Elon ble gal».
Ifølge det amerikanske mediet Inside EVs er det hovedsakelig venstreorienterte bilister i USA som bruker disse klistremerkene, da de føler seg flaue over å eie en Tesla.
En av dem er Mika Houston, en gymlærer fra Las Vegas, som uttrykker ambivalens om bilen hennes:
– Jeg elsker fortsatt bilen min. Men jeg tenker på om jeg indirekte støtter slik oppførsel når jeg fordømmer den. Etter valget føler jeg meg flau over å synge den og tenker på mannen bak, sier hun til The Guardian.
Til tross for protestene fortsetter salget til Tesla å vokse. I Danmark ble det mellom 1. januar og 31. oktober i år solgt 13.653 modeller fra merket. Dette er imidlertid en nedgang på flere tusen biler sammenlignet med fjoråret.
I mellomtiden stormer Tesla frem i både Sverige og Norge. I sistnevnte har det amerikanske merket hele 18,5 prosent av markedet. Og i Sverige går det bra, selv om Tesla er i åpen konflikt med landets fagforeninger.
Stephanie Valdez Streaty, direktør i Cox Automotive, forklarer at Musks offentlige persona kan ha en effekt på merkevarens image, men at det fortsatt er uklart om det påvirker salget i stor grad.
– Elon er Tesla. Synspunktene hans er polariserende, men vi har ennå ikke sett noen betydelig effekt på salget. Det kan imidlertid endre seg avhengig av hvilke forbrukere han tiltrekker seg eller mister, sier hun.
Protestene mot Musk har også fått politisk oppmerksomhet. Klassekampens redaktør har påpekt at Norges elbilpolitikk indirekte har støttet Musk. Men det er fortsatt usikkert om motstanden mot ham vil få langsiktige konsekvenser for Tesla.