EU’s storste parti: Forbud mod fossilbiler skal fjernes i 2025

Den største partigruppen i EU-parlamentet sier nok en gang at de vil oppheve forbudet mot nye biler med forbrenningsmotor som trer i kraft i 2035.

Den største partigruppen i EU-parlamentet, European People's Party (EPP), foreslår igjen å oppheve det planlagte forbudet mot nye biler med forbrenningsmotorer, som etter planen skal tre i kraft i 2035.

Ifølge et utkast som det tyske mediet Der Spiegel har fått tilgang til, ønsker partigruppen at vedtaket om forbudet oppheves før mars neste år. Dette vil falle sammen med starten på det nye EU-kommisjonens mandat.

Forslaget markerer en klar uenighet med EU-kommisjonen og dens president Ursula von der Leyen, som har gjentatt sin støtte til å opprettholde forbudet.

EPP argumenterer for at bilindustrien allerede er under betydelig økonomisk press og at forbudet kan skade sektoren ytterligere.

Som en del av forslaget etterlyser gruppen også en teknologinøytral tilnærming for å redusere CO2-utslipp, der elbiler kombineres med alternative løsninger som biodrivstoff og syntetisk drivstoff.

En sentral del av debatten dreier seg om utbrente elbiler, som reiser nye bekymringer for helserisiko.

Når elbiler brenner frigjøres en kompleks blanding av farlige stoffer, inkludert tungmetaller fra batteriene og giftige gasser. Disse utslippene kan utgjøre en alvorlig helserisiko for både nødpersonell og beboere i nærheten. Håndteringen av slike branner krever spesialutstyr og lange slokningsprosedyrer, noe som belaster lokale nødetater ytterligere.

Italias statsminister Giorgia Meloni er blant lederne som støtter EPPs forslag og kaller forbudet selvødeleggende. Også Tyskland har lenge vært skeptiske til et fullstendig forbud mot nye biler med forbrenningsmotorer.

I uken som kommer vil EPP presentere sitt forslag til avstemning i EU-parlamentet. Det er foreløpig ikke kjent om det kan oppnås flertall for endringen. Og hvordan EU-kommisjonen vil reagere dersom den politiske stemningen skulle endre seg. Utfallet kan få betydelige konsekvenser for både bilindustrien og Europas klimaambisjoner.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...