Verksteder skal betale mekanikere 1 million i årslønn

Konkurransen om mekanikere er så hard for tiden at lønningene eksploderer. En bilforhandler i Norge lokker med en million kroner som lån.

Lønnen for mekanikere stiger kraftig i disse dager. Det er rett og slett mangel på dem. Og flere verksteder er nå klare til å tilby et årlig lån på inntil én million kroner.

Dette kan man blant annet se hos bilforhandleren Bauda, som ikke legger skjul på mekanikerlønnen i en stillingsannonse. Men direkte lokker med en lønn på 933.000 norske kroner tilsvarende 600.000 danske kroner.

– Det er konkurranse om de dyktigste. Vi ville tenke litt «utenfor boksen». For å se om det har effekt, sier HR-sjef i Bauda, Vigdis M. Sonsteby, til bransjenettstedet Bilbransje24 .

I stedet for å bruke den typiske formuleringen «konkurransevilkår» om lønn i stillingsannonsen, må Bauda skrive det svart på hvitt. Den utlyste lønnen består av en fast lønn på 480.000 (norske, red.) kroner og en bonus basert på avdelingens prestasjoner.

Sonsteby understreker at man må være effektiv for å oppnå den høye lønna. Men de 933 000 kr er basert på et 'reelt gjennomsnittslån'.

– Det er også de som tjener bedre enn det, sier Sonsteby, som mener det er viktig å være åpen om lønnen i denne typen stillingsannonser.

En årslønn på 933 000 DKK er betydelig over gjennomsnittslønnen for mekanikere. Ifølge SSB var gjennomsnittslønnen for en mekaniker 50.690 kroner i måneden i 2023, som tilsvarer en årslønn på 608.280 kroner. Eller 385.000 danske kroner.

Til sammenligning var gjennomsnittlig årslønn for alle sektorer i Norge 676 320 kroner for menn og 630 360 kroner for kvinner.

Denne utviklingen i lønnsnivået for mekanikere kan sees på som et tegn på at bransjen opplever mangel på kvalifisert arbeidskraft. For å tiltrekke og beholde de dyktigste medarbeiderne må verkstedene tilby attraktiv godtgjørelse.

Her hjemme er det også mangel på mekanikere. Mange av verkstedene har lagt merke til at deres ansatte blir 'støvsuget' av legemiddelindustrien. Noen verksteder har til og med valgt å stenge helt. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...