German Contiental er sรฅ hardt rammet av den dรฅrlige รธkonomien at Automotive-avdelingen blir skilt ut. Dette vil skje senest i slutten av 2025.
Den kriserammede dekk- og bildelerprodusenten Continental har bestemt seg for รฅ selge sin Automotive-avdeling. Salget forventes รฅ vรฆre gjennomfรธrt fรธr utgangen av 2025.
Dette skriver flere tyske medier โ bl.a. NDR .
Continental har de siste รฅrene hatt underskudd i Automotive-divisjonen, som blant annet leverer elektronikk, bremser og interiรธr til bilprodusenter.
For รฅ motvirke dette og snu trenden har konsernet lansert et spareprogram som vil redusere รฅrlige kostnader med 2,96 milliarder danske kroner allerede fra neste รฅr. Dette inkluderer blant annet kutt i 5 400 administrative stillinger og 7 150 stillinger innen forskning og utvikling.
โ Med et pรฅgรฅende spareprogram bรธr de รฅrlige kostnadene reduseres med 400 millioner euro fra neste รฅr, sier Continental-ledelsen.
Selv om beslutningen om รฅ selge er tatt, trenger den fortsatt godkjenning fra bรฅde styret og aksjonรฆrene. Sistnevnte mรฅ fรธrst si ja til en ekstraordinรฆr generalforsamling. Styret innkalles i mars og generalforsamling i april neste รฅr.
Planen er รฅ liste Automotive-divisjonen i en sรฅkalt spin-off.
โ Ifรธlge Continental skal bildivisjonen selges pรฅ bรธrs i en sรฅkalt spin-off. Aksjonรฆrene vil dermed fรฅ nye aksjer i den delen som skal utskilles i deres varetekt.
โ De mรฅ da ta stilling til om de vil bli eller selge aksjene sine. Det betyr at det ikke renner penger inn i konsernet, forklarer Continental.
Continental, som er den stรธrste delen av DAX-gruppen, sysselsetter rundt 200 000 ansatte, hvorav nesten halvparten jobber i Automotive-divisjonen. Continental har ingen planer om รฅ selge sin dekkvirksomhet, som stรฅr for den stรธrste delen av konsernets overskudd.
Contiental er ikke den eneste tyske giganten som trenger รฅ finne nye bein รฅ stรฅ pรฅ. Girkasseprodusenten ZF skylder sรฅ mange milliarder kroner unna at det er tvil om selskapet i det hele tatt vil overleve. Les mer om det her .