Audi lukker elbilfabrik til februar – fyrer 3.000

Det har lenge vært planen. Men nå har Audi satt en dato for når en av Belgias to siste bilfabrikker skal legges helt ned. Det vil skje i februar.

Audi har bestemt seg for å legge ned en av de siste bilfabrikkene i Belgia. Fabrikken i Brussel, hvor cirka 3000 personer er ansatt, stenges i slutten av februar.

Vedtaket innebærer et betydelig tap av arbeidsplasser og har skapt uro blant ansatte.

Ifølge Audi har det ikke vært mulig å finne en kjøper til fabrikken, som lenge har vært utfordret. Allerede i november ble ansatte informert om at en stenging var sannsynlig ettersom forhandlingene om fabrikkens fremtid havnet i vanskeligheter.

– Beslutningen om å stenge fabrikken er smertefull, sa Gerd Walker, medlem av Audi AGs styre og ansvarlig for produksjonen i Belgia, til Reuters .

Han beskrev nedleggelsen som en av de vanskeligste avgjørelsene i karrieren.

En sosial plan for å hjelpe de oppsagte med videre ble lagt frem i november. Det ble imidlertid ikke oppnådd enighet mellom ledelsen og fagforeningene.

Planen inneholdt blant annet stengebonus og opsjoner for førtidspensjonering. Men de ansattes representanter har avvist det siste forslaget. Audis ledelse bestemte seg da for å presentere tilbudene direkte for de ansatte.

– Vi tror at de ansatte vil se verdien i våre tilbud og velger å akseptere dem. Han la til at i tillegg til det lovpålagte sluttvederlaget vil ansatte motta tilleggsbonuser, avhengig av ansiennitet, sier Peter D'hoore, talsmann for Audi Brussel.

En arbeidstaker med 17 års ansettelse kan få inntil cirka 1,27 millioner kroner i samlet godtgjørelse, avhengig av stilling og lønn.

Fagforeningene har kritisert prosessen og kalt den et tillitsbrudd. Ifølge Jan Baetens fra fagforeningen ACV Metea ble fagforeningens forslag avvist av Audi.

Dette har skapt frustrasjon blant ansatte. Samtidig har ledelsen fordømt individuelle ansattes protester som har blitt beskrevet som voldelige.

Nedleggelsen av fabrikken markerer slutten på en lang historie for Audi i Brussel. Fabrikken har tidligere vært en av byens viktigste arbeidsplasser, og vedtaket etterlater Belgia med kun én bilfabrikk. Nemlig den som tilhører kinesiske Volvo.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...