På 8 år har antall feil på elbiler, som gjør at eiere strandet i rabatten, falt med 80 prosent. Det viser et nytt oppgjør fra britisk veihjelp.
Svikt i elbiler på grunn av problemer med batteriene har falt med 80 prosent de siste åtte årene.
Det viser ny statistikk fra den britiske bilklubben AA (Automobile Association), som det tyske mediet Bild viser til.
Statistikken gjenspeiler antall sjåfører som har hatt behov for veihjelp på grunn av flatt batteri. I 2015 var antall assistanseanrop knyttet til elbiler med flate batterier 8,26 prosent. I 2023 var tallet sunket til 2,26 prosent, og i 2024 er det nå nede i under én prosent.
Nedgangen i antall feil kan tilskrives flere faktorer. For det første har elbiler blitt mer pålitelige og batteriteknologien har avansert.
I tillegg er det kommet flere ladestasjoner, noe som gjør det enklere å lade elbilen din. Endelig har sjåførene blitt mer bevisste på å planlegge reisen og sørge for at de har nok batteristrøm.
Statistikken fra AA viser at elbiler generelt har blitt mer pålitelige. I 2024 utgjorde assistanseanrop knyttet til elektriske kjøretøy med flate batterier 2,2 prosent av det totale antallet utrykninger. I juni 2024 var tallet til og med nede i 1,4 prosent.
Selv om batteriene sjelden har skylden for feil på elbiler, kan det være andre årsaker til at en elbil går i stykker. Som med bensin- og dieselbiler kan det oppstå problemer med batteriet. Og det etterlater fortsatt mange elbiler strandet. Les mer om det her .
Den britiske statistikken støttes av lignende resultater fra den tyske bilklubben ADAC. Begge organisasjonene konkluderer med at elbiler har blitt mer pålitelige og at risikoen for å bli strandet med flatt batteri er minimal.