Industrigiganten Saab AB, som eier rettighetene til navnet Saab Automobile, er ikke interessert i å gi ut lisensen til 'verdens mest savnede bilmerke', sier pressesjefen.
Saab vil aldri gjenoppstå som et bilmerke. Selskapet som eier rettighetene til Saab-navnet nekter å frigi lisensen.
– Det er ikke aktuelt at noen annen aktor skal få bruke merket til biler, sier Mattias Rådström, pressesjef i Saab AB.
Til tross for konkursen for 13 år siden, lever Saab videre i hodet til mange.
En undersøkelse fra Hippo Leasing viser at Saab er det mest savnede bilmerket på internett, tett fulgt av Oldsmobile og Pontiac. Mange drømmer om en gjenopplivning av det ikoniske svenske merket, men den drømmen går ikke i oppfyllelse.
Saab AB, som i dag fokuserer på forsvar og flyteknologi, har ingen planer om å lisensiere navnet ut til bilproduksjon.
– Saab eier Saab-merket fullt ut, og derfor er det ikke aktuelt at noen annen aktor skal bruke merket til biler, fastslår Mattias Rådström.
Selv om bilmerket fortsatt har en viss verdi, er det ikke en del av Saabs fremtidsplaner, uttalte pressesjefen til Carup.
Dermed gjentar industrigiganten rett og slett en holdning som faktisk også kommer frem på den danske delen av Saabs nettsider.
" Et eierskifte som inkluderte den nederlandske bilprodusenten Spyker klarte ikke å stoppe nedgangen, og Saabs bilproduksjon ble avsluttet for alltid da Saab Automobile AB begjærte seg konkurs i desember 2011. "
– Saab har heller ingen planer om å begynne å utvikle eller produsere biler igjen eller å lisensiere merket til andre, sier Mattias Rådström.
Konkursen i desember 2011 markerte slutten på en æra for Saab-entusiaster. Bilmerket hadde en unik karakter, men mistet momentum de siste tiårene og bukket under for global konkurranse.
Siden konkursen har Saab AB gått i en helt annen retning. I dag er selskapet en betydelig aktør innen forsvarsindustrien med et solid internasjonalt omdømme.
– Saab har i dag en sterk global merkevare som en ledende produsent av produkter og løsninger innen forsvar og sikkerhet. Dette er vårt fokus i dag og har vært siden vi solgte personbildivisjonen, sier Mattias Rådström.
I dag tyder mye på at restene av Saab Automobile, som kinesiskeide NEVS kjøpte etter konkursen i 2011, heller ikke kommer i gang. Tvert i mot skal alt på fabrikken selges. Les mer om det her .