Allerede i januar – altså om bare noen få dager – vil EU starte kriseforhandlinger med den pressede europeiske bilindustrien, sier kommisjonspresident Ursula von der Leyen.
EU starter allerede kriseforhandlinger med den europeiske bilindustrien i januar.
Målet er å finne løsninger på utfordringene næringen står overfor, som allerede er utsatt for omfattende oppsigelsesrunder og fabrikknedleggelser.
Dette skriver EU News .
Kommisjonen planlegger å sette i gang en «strategisk bildialog» med representanter fra bilbransjen for å utarbeide mulige tiltak og raskt implementere løsninger.
Et av temaene under kriseforhandlingene kan være opprettelsen av et fond for å støtte bilindustrien. I tillegg ønsker EU at bilmerkene skal forholde seg til hvordan de ytterligere kutter CO2-utslippene.
Bilindustrien er en kilde til europeisk stolthet og er avgjørende for Europas velstand. Den fremmer innovasjon, støtter millioner av arbeidsplasser og er den største private investoren innen forskning og utvikling, sier kommisjonspresident Ursula von der Leyen.
I tillegg til CO2-reduksjon vil kriseforhandlingene også fokusere på kunstig intelligens og selvkjørende biler. Både fagforeninger og underleverandører til bilindustrien vil delta i krisemodus med EU-toppmøtet.
Kriseforhandlingene starter imidlertid allerede for sent. Audi har besluttet å stenge merkets eneste belgiske fabrikk i februar. Dette betyr at Q8 e-tron ikke lenger er tilgjengelig, og Belgia har én bilfabrikk. Nemlig den utenfor Ghent som eies av kinesiske Volvo.
I Tyskland har Volkswagens ledelse også varslet at det er nødvendig å stenge fabrikker. Direktør Thomas Schäfer vil heller ikke utelukke muligheten for permitteringer.
På den annen side er permitteringer allerede i gang hos Ford i Tyskland. Merket, som tidligere varslet at produksjonen av elbilene Capri og Explorer skal bremses kraftig opp, planlegger å legge ned hele avdelinger. Les mer om det her .
Også underleverandørene har det vanskelig. Senest har Brose, som bl.a. bygger elektriske vindusheiser, varslet at ytterligere 750 ansatte mister jobben. Nyheten kommer bare noen måneder etter at det ble klart at 950 andre av selskapets folk får sparken.