Allerede i januar โ altsรฅ om bare noen fรฅ dager โ vil EU starte kriseforhandlinger med den pressede europeiske bilindustrien, sier kommisjonspresident Ursula von der Leyen.
EU starter allerede kriseforhandlinger med den europeiske bilindustrien i januar.
Mรฅlet er รฅ finne lรธsninger pรฅ utfordringene nรฆringen stรฅr overfor, som allerede er utsatt for omfattende oppsigelsesrunder og fabrikknedleggelser.
Dette skriver EU News .
Kommisjonen planlegger รฅ sette i gang en ยซstrategisk bildialogยป med representanter fra bilbransjen for รฅ utarbeide mulige tiltak og raskt implementere lรธsninger.
Et av temaene under kriseforhandlingene kan vรฆre opprettelsen av et fond for รฅ stรธtte bilindustrien. I tillegg รธnsker EU at bilmerkene skal forholde seg til hvordan de ytterligere kutter CO2-utslippene.
Bilindustrien er en kilde til europeisk stolthet og er avgjรธrende for Europas velstand. Den fremmer innovasjon, stรธtter millioner av arbeidsplasser og er den stรธrste private investoren innen forskning og utvikling, sier kommisjonspresident Ursula von der Leyen.
I tillegg til CO2-reduksjon vil kriseforhandlingene ogsรฅ fokusere pรฅ kunstig intelligens og selvkjรธrende biler. Bรฅde fagforeninger og underleverandรธrer til bilindustrien vil delta i krisemodus med EU-toppmรธtet.
Kriseforhandlingene starter imidlertid allerede for sent. Audi har besluttet รฅ stenge merkets eneste belgiske fabrikk i februar. Dette betyr at Q8 e-tron ikke lenger er tilgjengelig, og Belgia har รฉn bilfabrikk. Nemlig den utenfor Ghent som eies av kinesiske Volvo.
I Tyskland har Volkswagens ledelse ogsรฅ varslet at det er nรธdvendig รฅ stenge fabrikker. Direktรธr Thomas Schรคfer vil heller ikke utelukke muligheten for permitteringer.
Pรฅ den annen side er permitteringer allerede i gang hos Ford i Tyskland. Merket, som tidligere varslet at produksjonen av elbilene Capri og Explorer skal bremses kraftig opp, planlegger รฅ legge ned hele avdelinger. Les mer om det her .
Ogsรฅ underleverandรธrene har det vanskelig. Senest har Brose, som bl.a. bygger elektriske vindusheiser, varslet at ytterligere 750 ansatte mister jobben. Nyheten kommer bare noen mรฅneder etter at det ble klart at 950 andre av selskapets folk fรฅr sparken.