Porsche trรฅkker nรฅ pรฅ bremsen nรฅr det gjelder utvikling av elbiler med sentralmotor, fordi disse ikke kan mรฅle seg med bensinbilene.
Porsche har valgt รฅ utsette lanseringen av ny elbil. Bilen lever rett og slett opp til standarden tyskerne forventer av for eksempel bensinmodeller.
Porsche er blant dem som har fรฅtt problemer med batterileverandรธren Valmet Automotive, som bilmerket gjentatte ganger har bedt om รฅ endre batterikonstruksjonen. Porsche vil bare ikke betale for det.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Utfordringer kan fรธre til ytterligere forsinkelser for de kommende elektriske Boxster- og Cayman-modellene.
Det er imidlertid ikke bare Boxster og Cayman som skaper problemer i Zuffenhausen. Porsche hadde planlagt รฅ lansere en helelektrisk Cayenne i 2026, men dette prosjektet er ogsรฅ plaget av en tidsplan som ikke kan overholdes.
Porsche har ogsรฅ brukt flere รฅr pรฅ รฅ utvikle en ny syvseters SUV, internt kjent som K1, som skal plasseres ett trinn over Cayenne i modellutvalget. Men ogsรฅ her glipper timeplanen for tyskerne.
Automobilwoche indikerer at Porsche nรฅ vil bruke ekstra tid pรฅ รฅ undersรธke om K1, opprinnelig ment kun som en elbil, ogsรฅ kan romme en forbrenningsmotor .
Dette vil imidlertid kreve flere endringer i VW Groups Scalable Systems Platform (SSP). Men det kan bli nรธdvendig. For i avgjรธrende markeder stuper Porsches salg.
Europeisk salg av Taycan er ned 52 prosent i รฅr til 7.548 enheter, og den helelektriske Macan har heller ikke klart รฅ selge i forventede volum med kun 6.377 biler i รฅr. Den lave etterspรธrselen kan tvinge Porsche til รฅ flytte Taycan-produksjonen fra Zuffenhausen til en fabrikk i Leipzig.
Porsches salg i Kina er ogsรฅ ned 29 %, og selskapet taper terreng til lokale konkurrenter som tilbyr et "lignende produkt" til en lavere pris.
โ Fordi Porsches merke var urolig. Men nรฅ ser kinesiske forbrukere rundt og finner andre alternativer.
โ Den uunngรฅelige realiteten er at det er mye mer kostnadseffektivt รฅ fรฅ hestekrefter ut av en elbil. ร gรฅ bort fra elbiler betyr รฅ flytte fra Kina.ยป
โ Kina setter tempoet for fremtidige premiumbiler. Bilmerker som ikke klarer รฅ utmerke seg innen programvare og elbiler vil ikke bare tape markedsandeler i Kina.
โ De vil ogsรฅ mรธte lignende problemer i Europa og USA over tid, sier Gartner-analytiker Pedro Pacheco til Auto News.