Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035.

Bilprodusenten Stellantis har beklaget konsernets tidligere beslutning om å satse utelukkende på elbiler i Europa fra 2035. Dette markerer et skifte i konsernets strategi, som tidligere har vært å støtte EU-kommisjonens mål om å forby nye forbrenningsmotorer.

– Vi håper at EU forstår at det er behov for en mer fleksibel tilnærming, sa Jean-Philippe Imparato, Stellantis' europeiske direktør, under et møte med Italias næringsminister, Adolfo Urso.

Imparato presenterte her konsernets såkalte Italia-plan, som peker på alternative løsninger for utelukkende å bygge elbiler.

Det skriverMotor1 .

Stellantis' holdningsendring kommer etter en periode med fallende salgstall og kritikk av tidligere satsing på elbiler. Den tidligere globale direktøren, Carlos Tavares, hadde ellers støttet en fullstendig utfasing av forbrenningsmotoren.

Tavares sa at global oppvarming i 2022 var en realitet, og at det var bilmerkenes ansvar å handle på vegne av fremtidige generasjoner.

Siden den gang har strategien blitt justert. Imparato har nå inntatt en mer fremtredende rolle i dialogen med EU.

Samtidig har Stellantis valgt å melde seg inn igjen i ACEA, som er en sammenslutning av europeiske bilprodusenter. Også her vil det bli lagt press på EU for å bremse det kommende forbudet.

Et sentralt element i Stellantis nye tilnærming til forbrenningsmotoren er et såkalt «non-paper». Dokumentet, som bilkonsernet ønsker at den italienske regjeringen skal signere, foreslår at salget av forbrenningsmotorer med syntetisk drivstoff skal kunne fortsette dersom disse i praksis går i null når det gjelder utslipp.

Ifølge Imparato vil imidlertid slike endringer ikke bare kreve støtte fra EU, men også betydelige investeringer.

Noe som Stellantis kan få ytterligere avklaring på i januar, når EU-parlamentet igjen må oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren. Samtidig skal dokumentet fra møtet med den italienske regjeringen presenteres for presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen.

Stellantis står imidlertid overfor en rekke utfordringer. Inkludert den stadig strengere CO2-reduksjonen fra splitter nye biler frem til nøyaktig 2035. Hvis disse målene ikke nås, kan konsernet risikere store bøter. Og det er ikke alene. Faktisk er det bare to bilmerker som til og med kan oppfylle EUs krav. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...