25. april, 2025

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035.

Bilprodusenten Stellantis har beklaget konsernets tidligere beslutning om å satse utelukkende på elbiler i Europa fra 2035. Dette markerer et skifte i konsernets strategi, som tidligere har vært å støtte EU-kommisjonens mål om å forby nye forbrenningsmotorer.

– Vi håper at EU forstår at det er behov for en mer fleksibel tilnærming, sa Jean-Philippe Imparato, Stellantis' europeiske direktør, under et møte med Italias næringsminister, Adolfo Urso.

Imparato presenterte her konsernets såkalte Italia-plan, som peker på alternative løsninger for utelukkende å bygge elbiler.

Det skriverMotor1 .

Stellantis' holdningsendring kommer etter en periode med fallende salgstall og kritikk av tidligere satsing på elbiler. Den tidligere globale direktøren, Carlos Tavares, hadde ellers støttet en fullstendig utfasing av forbrenningsmotoren.

Tavares sa at global oppvarming i 2022 var en realitet, og at det var bilmerkenes ansvar å handle på vegne av fremtidige generasjoner.

Siden den gang har strategien blitt justert. Imparato har nå inntatt en mer fremtredende rolle i dialogen med EU.

Samtidig har Stellantis valgt å melde seg inn igjen i ACEA, som er en sammenslutning av europeiske bilprodusenter. Også her vil det bli lagt press på EU for å bremse det kommende forbudet.

Et sentralt element i Stellantis nye tilnærming til forbrenningsmotoren er et såkalt «non-paper». Dokumentet, som bilkonsernet ønsker at den italienske regjeringen skal signere, foreslår at salget av forbrenningsmotorer med syntetisk drivstoff skal kunne fortsette dersom disse i praksis går i null når det gjelder utslipp.

Ifølge Imparato vil imidlertid slike endringer ikke bare kreve støtte fra EU, men også betydelige investeringer.

Noe som Stellantis kan få ytterligere avklaring på i januar, når EU-parlamentet igjen må oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren. Samtidig skal dokumentet fra møtet med den italienske regjeringen presenteres for presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen.

Stellantis står imidlertid overfor en rekke utfordringer. Inkludert den stadig strengere CO2-reduksjonen fra splitter nye biler frem til nøyaktig 2035. Hvis disse målene ikke nås, kan konsernet risikere store bøter. Og det er ikke alene. Faktisk er det bare to bilmerker som til og med kan oppfylle EUs krav. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Første bilmerke stopper produksjonen til USA

Det er ikke bare i USA det legges toll...

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i...

Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan...

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...