14. januar, 2025

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035.

Bilprodusenten Stellantis har beklaget konsernets tidligere beslutning om å satse utelukkende på elbiler i Europa fra 2035. Dette markerer et skifte i konsernets strategi, som tidligere har vært å støtte EU-kommisjonens mål om å forby nye forbrenningsmotorer.

– Vi håper at EU forstår at det er behov for en mer fleksibel tilnærming, sa Jean-Philippe Imparato, Stellantis' europeiske direktør, under et møte med Italias næringsminister, Adolfo Urso.

Imparato presenterte her konsernets såkalte Italia-plan, som peker på alternative løsninger for utelukkende å bygge elbiler.

Det skriverMotor1 .

Stellantis' holdningsendring kommer etter en periode med fallende salgstall og kritikk av tidligere satsing på elbiler. Den tidligere globale direktøren, Carlos Tavares, hadde ellers støttet en fullstendig utfasing av forbrenningsmotoren.

Tavares sa at global oppvarming i 2022 var en realitet, og at det var bilmerkenes ansvar å handle på vegne av fremtidige generasjoner.

Siden den gang har strategien blitt justert. Imparato har nå inntatt en mer fremtredende rolle i dialogen med EU.

Samtidig har Stellantis valgt å melde seg inn igjen i ACEA, som er en sammenslutning av europeiske bilprodusenter. Også her vil det bli lagt press på EU for å bremse det kommende forbudet.

Et sentralt element i Stellantis nye tilnærming til forbrenningsmotoren er et såkalt «non-paper». Dokumentet, som bilkonsernet ønsker at den italienske regjeringen skal signere, foreslår at salget av forbrenningsmotorer med syntetisk drivstoff skal kunne fortsette dersom disse i praksis går i null når det gjelder utslipp.

Ifølge Imparato vil imidlertid slike endringer ikke bare kreve støtte fra EU, men også betydelige investeringer.

Noe som Stellantis kan få ytterligere avklaring på i januar, når EU-parlamentet igjen må oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren. Samtidig skal dokumentet fra møtet med den italienske regjeringen presenteres for presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen.

Stellantis står imidlertid overfor en rekke utfordringer. Inkludert den stadig strengere CO2-reduksjonen fra splitter nye biler frem til nøyaktig 2035. Hvis disse målene ikke nås, kan konsernet risikere store bøter. Og det er ikke alene. Faktisk er det bare to bilmerker som til og med kan oppfylle EUs krav. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting...

København stenger 525 parkeringsplasser – «Take the bike»

Bilister som kjører rundt i hjertet av København vil...

Sonys første elbil blir dyrere enn Tesla Model S

Afeela 1, som Honda lager sammen med Sony, blir...

EU vil gjøre nummerskilt for manuell girkasse mye dyrere

Fremover må det være standard at korundervisning foregår i...

Kjempebrødre laget nye elbiler 100.000 kr. billigere

Ved en feiltakelse slo en finsk bilforhandler automatisk 100.000...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...