Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035.
Bilprodusenten Stellantis har beklaget konsernets tidligere beslutning om å satse utelukkende på elbiler i Europa fra 2035. Dette markerer et skifte i konsernets strategi, som tidligere har vært å støtte EU-kommisjonens mål om å forby nye forbrenningsmotorer.
– Vi håper at EU forstår at det er behov for en mer fleksibel tilnærming, sa Jean-Philippe Imparato, Stellantis' europeiske direktør, under et møte med Italias næringsminister, Adolfo Urso.
Imparato presenterte her konsernets såkalte Italia-plan, som peker på alternative løsninger for utelukkende å bygge elbiler.
Det skriverMotor1 .
Stellantis' holdningsendring kommer etter en periode med fallende salgstall og kritikk av tidligere satsing på elbiler. Den tidligere globale direktøren, Carlos Tavares, hadde ellers støttet en fullstendig utfasing av forbrenningsmotoren.
Tavares sa at global oppvarming i 2022 var en realitet, og at det var bilmerkenes ansvar å handle på vegne av fremtidige generasjoner.
Siden den gang har strategien blitt justert. Imparato har nå inntatt en mer fremtredende rolle i dialogen med EU.
Samtidig har Stellantis valgt å melde seg inn igjen i ACEA, som er en sammenslutning av europeiske bilprodusenter. Også her vil det bli lagt press på EU for å bremse det kommende forbudet.
Et sentralt element i Stellantis nye tilnærming til forbrenningsmotoren er et såkalt «non-paper». Dokumentet, som bilkonsernet ønsker at den italienske regjeringen skal signere, foreslår at salget av forbrenningsmotorer med syntetisk drivstoff skal kunne fortsette dersom disse i praksis går i null når det gjelder utslipp.
Ifølge Imparato vil imidlertid slike endringer ikke bare kreve støtte fra EU, men også betydelige investeringer.
Noe som Stellantis kan få ytterligere avklaring på i januar, når EU-parlamentet igjen må oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren. Samtidig skal dokumentet fra møtet med den italienske regjeringen presenteres for presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen.
Stellantis står imidlertid overfor en rekke utfordringer. Inkludert den stadig strengere CO2-reduksjonen fra splitter nye biler frem til nøyaktig 2035. Hvis disse målene ikke nås, kan konsernet risikere store bøter. Og det er ikke alene. Faktisk er det bare to bilmerker som til og med kan oppfylle EUs krav. Les mer om det her .