Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktรธr og jobber nรฅ med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete.
Aston Martins tidligere direktรธr, Andy Palmer, kaller hybridbiler veien til helvete. Han mener at bilindustrien er pรฅ vei inn i en blindvei som kan fรธre til undergang, spesielt i konkurransen med kinesiske produsenter.
Palmer, ofte omtalt som elbilenes gudfar, advarer om at hybridbiler bare er en midlertidig lรธsning.
โ Hybrider er en vei til helvete. De er en overgangsgreie, og jo lenger du blir ved den overgangen, jo mindre raskt beveger du deg inn i den nye verdenen, sier han i et intervju til Business Insider .
Europas bilindustri stรฅr overfor store utfordringer. Salget i Kina faller, og i Europa truer EU med bรธter pรฅ 116 milliarder danske kroner dersom bilmerkene ikke overholder nye, strengere CO2-krav.
Pรฅ den annen side appellerer bilmerkene til EU om รฅ tillate fortsatt salg av bensinbiler og hybrider. Men Palmer, som har en fortid som underdirektรธr i Nissan og administrerende direktรธr i Aston Martin, mener bilmerkenes tilnรฆrming er vertikalt feil.
โ Hvis man bare forsinker overgangen til elbiler ved รฅ vanne den ut med hybrider, sรฅ er man mindre konkurransedyktig i lengre tid og man lar kineserne fortsette รฅ utvikle sitt marked og sitt forsprang.
โ Jeg synes รฆrlig talt at det (hybridene, red.) er en latterlig oppfinnelse, sier Andy Palmer til Business Insider.
Palmer har erfaring med รฅ gรฅ mot strรธmmen. For 15 รฅr siden ledet han utviklingen av Nissan Leaf, som kom inn pรฅ markedet for Tesla Model S.
โ Pรฅ mitt siste styremรธte i juli 2014 ble jeg utsatt for et kjempeangrep fra revisorene som sa; vi tjener ikke penger pรฅ dem (elbilene, red.), vi gรฅr for fort. Jeg klarte รฅ vinne pรฅ den mรฅten, men jeg forlot Nissan, sier han.
Ifรธlge Palmer gjentar nรฅ konkurrentene de samme feilene. Nissan har mistet sin ledende posisjon innen elbiler, og Toyota og andre store produsenter satser pรฅ hybrider i stedet.
Noe som gir kinesiske produsenter en fordel. Kina har, takket vรฆre en ekstrem og i รธynene til EU ulovlig statsstรธtte, oppnรฅdd en dominerende posisjon pรฅ elbilmarkedet.
Likevel tror Palmer at kinesiske bilmerker vil bli uovervinnelige nรฅr de lรฆrer รฅ konkurrere pรฅ like vilkรฅr i Europa.
โ Nรฅ venter en siste kamp, โโhvor kun de mest konkurransedyktige bilprodusentene vil overleve. Den eneste redningen er hvis Vesten vedtar en konsekvent industriell strategi.ยป