27. desember, 2024

Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og jobber nå med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete.

Aston Martins tidligere direktør, Andy Palmer, kaller hybridbiler veien til helvete. Han mener at bilindustrien er på vei inn i en blindvei som kan føre til undergang, spesielt i konkurransen med kinesiske produsenter.

Palmer, ofte omtalt som elbilenes gudfar, advarer om at hybridbiler bare er en midlertidig løsning.

– Hybrider er en vei til helvete. De er en overgangsgreie, og jo lenger du blir ved den overgangen, jo mindre raskt beveger du deg inn i den nye verdenen, sier han i et intervju til Business Insider .

Europas bilindustri står overfor store utfordringer. Salget i Kina faller, og i Europa truer EU med bøter på 116 milliarder danske kroner dersom bilmerkene ikke overholder nye, strengere CO2-krav.

På den annen side appellerer bilmerkene til EU om å tillate fortsatt salg av bensinbiler og hybrider. Men Palmer, som har en fortid som underdirektør i Nissan og administrerende direktør i Aston Martin, mener bilmerkenes tilnærming er vertikalt feil.

– Hvis man bare forsinker overgangen til elbiler ved å vanne den ut med hybrider, så er man mindre konkurransedyktig i lengre tid og man lar kineserne fortsette å utvikle sitt marked og sitt forsprang.

– Jeg synes ærlig talt at det (hybridene, red.) er en latterlig oppfinnelse, sier Andy Palmer til Business Insider.

Palmer har erfaring med å gå mot strømmen. For 15 år siden ledet han utviklingen av Nissan Leaf, som kom inn på markedet for Tesla Model S.

– På mitt siste styremøte i juli 2014 ble jeg utsatt for et kjempeangrep fra revisorene som sa; vi tjener ikke penger på dem (elbilene, red.), vi går for fort. Jeg klarte å vinne på den måten, men jeg forlot Nissan, sier han.

Ifølge Palmer gjentar nå konkurrentene de samme feilene. Nissan har mistet sin ledende posisjon innen elbiler, og Toyota og andre store produsenter satser på hybrider i stedet.

Noe som gir kinesiske produsenter en fordel. Kina har, takket være en ekstrem og i øynene til EU ulovlig statsstøtte, oppnådd en dominerende posisjon på elbilmarkedet.

Likevel tror Palmer at kinesiske bilmerker vil bli uovervinnelige når de lærer å konkurrere på like vilkår i Europa.

– Nå venter en siste kamp, ​​hvor kun de mest konkurransedyktige bilprodusentene vil overleve. Den eneste redningen er hvis Vesten vedtar en konsekvent industriell strategi.»

Latest

Don't miss

Jaguars elbiler må igjen parkeres utenfor – brenner opp

Jaguar har igjen måttet fortelle eiere av elbilen I-Pace...

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige...

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig...

Familie tvunget til å flykte fra brennende elbil

En familie ble tvunget til å flykte da deres...

Dansker har kjøpt dekkgiganten for milliarder

Det danske kapitalfondet Axcel har kastet et enormt milliardbeløp...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ønsket å bygge flygende biler – nå er alle ansatte sagt opp

Det tyske selskapet Lilium, som ville bygge flygende biler for drosjedrift, må gi opp etter 10 år. Trommelen er slått av og alle ansatte...

Stor datalekkasje fra 800.000 elbiler – Danmark er rammet

Data fra 800.000 av Volkswagen-konsernets elbiler er lekket. Minst 35.000 av dem kjører rundt i Danmark. En datalekkasje fra Volkswagen-konsernet har rammet 800.000 elbiler,...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte ved fabrikken får ikke betalt, men nå er F1-stjernen Lewis Hamilton interessert i Moto GP-teamet....

Chris har fått billett for å bruke sin egen parkeringsplass

Chris Jensen bor i Odense, hvor han har kjøpt egen parkeringsplass. Likevel har han fått parkeringsavgift. Den ansvarlige bedriften nekter å svare. Chris Jensen...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste. Han har som mål å kjøre så langt som mulig i sin Tesla Model S....

Bare 6 av 10 sjåfører vet når de skal bruke blinklyset

Påfallende mange bilister har en grunnleggende mangel på forståelse for trafikkreglene. For eksempel er det kun 6 av 10 som vet når blinklyset skal...

Disse bilene ble rammet av de største verditapene i 2024

Med bare noen få dager igjen av et helt nytt år, er det på tide å se litt tilbake – også på det som...

Bilgiant får millionbot for å jukse med dieselbiler igjen

Stellantis må betale en heftig millionbot for igjen å ha jukset med det forurensningsbegrensende utstyret. Denne gangen er det galskap i California på RAM....

Elbiler har tapt én million kroner i verdi på ett år

Elbilen Lucid Air skulle ha vært i Danmark. Men foreløpig kun jobbet med forhandler i Norge. Eierne spiser, omvendt, ville tap i verdi. Lucid...

Han oppfant farlig bensin og ble selv forgiftet

Det var General Motors ingeniør Thomas Midgley Jr. som oppfant blyholdig bensin. Men da oppfinnelsen skulle presenteres for offentligheten, var han selv hjemme med...

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035. Bilprodusenten Stellantis har...

Lamborghini har levert biler til politiet i 20 år

Samarbeidet mellom politiet i Italia og Lamborghini Automobile fyller 20 år. Senest har merket fra Sant'Agata levert en Urus Performante. Lamborghini har nå levert...