Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktรธr og jobber nรฅ med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete.

Aston Martins tidligere direktรธr, Andy Palmer, kaller hybridbiler veien til helvete. Han mener at bilindustrien er pรฅ vei inn i en blindvei som kan fรธre til undergang, spesielt i konkurransen med kinesiske produsenter.

Palmer, ofte omtalt som elbilenes gudfar, advarer om at hybridbiler bare er en midlertidig lรธsning.

โ€“ Hybrider er en vei til helvete. De er en overgangsgreie, og jo lenger du blir ved den overgangen, jo mindre raskt beveger du deg inn i den nye verdenen, sier han i et intervju til Business Insider .

Europas bilindustri stรฅr overfor store utfordringer. Salget i Kina faller, og i Europa truer EU med bรธter pรฅ 116 milliarder danske kroner dersom bilmerkene ikke overholder nye, strengere CO2-krav.

Pรฅ den annen side appellerer bilmerkene til EU om รฅ tillate fortsatt salg av bensinbiler og hybrider. Men Palmer, som har en fortid som underdirektรธr i Nissan og administrerende direktรธr i Aston Martin, mener bilmerkenes tilnรฆrming er vertikalt feil.

โ€“ Hvis man bare forsinker overgangen til elbiler ved รฅ vanne den ut med hybrider, sรฅ er man mindre konkurransedyktig i lengre tid og man lar kineserne fortsette รฅ utvikle sitt marked og sitt forsprang.

โ€“ Jeg synes รฆrlig talt at det (hybridene, red.) er en latterlig oppfinnelse, sier Andy Palmer til Business Insider.

Palmer har erfaring med รฅ gรฅ mot strรธmmen. For 15 รฅr siden ledet han utviklingen av Nissan Leaf, som kom inn pรฅ markedet for Tesla Model S.

โ€“ Pรฅ mitt siste styremรธte i juli 2014 ble jeg utsatt for et kjempeangrep fra revisorene som sa; vi tjener ikke penger pรฅ dem (elbilene, red.), vi gรฅr for fort. Jeg klarte รฅ vinne pรฅ den mรฅten, men jeg forlot Nissan, sier han.

Ifรธlge Palmer gjentar nรฅ konkurrentene de samme feilene. Nissan har mistet sin ledende posisjon innen elbiler, og Toyota og andre store produsenter satser pรฅ hybrider i stedet.

Noe som gir kinesiske produsenter en fordel. Kina har, takket vรฆre en ekstrem og i รธynene til EU ulovlig statsstรธtte, oppnรฅdd en dominerende posisjon pรฅ elbilmarkedet.

Likevel tror Palmer at kinesiske bilmerker vil bli uovervinnelige nรฅr de lรฆrer รฅ konkurrere pรฅ like vilkรฅr i Europa.

โ€“ Nรฅ venter en siste kamp, โ€‹โ€‹hvor kun de mest konkurransedyktige bilprodusentene vil overleve. Den eneste redningen er hvis Vesten vedtar en konsekvent industriell strategi.ยป



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplรฆr fra matrester. Nรฅ skal...

Eksperter: Branntepper fรฅr elbiler til รฅ eksplodere

Bรฅde amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10...

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Tesla kollapser i nok et land โ€“ 45 prosent er borte

Spanjolene gjรธr det, svenskene gjรธr det. Og nรฅ vender...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...