4. januar, 2025

Elbiler passerer bensin 10 år foran skjema i Kina

I 2020 bestemte det kinesiske diktaturet at 50 prosent av alle nye biler i landet skulle gå på strøm innen 2035. Dette skjer nå 10 år for tidlig.

Kina, verdens største bilmarked, opplever en raskere overgang til elbiler enn forventet. Salget av elbiler ligger an til å gå forbi salget av bensinbiler allerede i 2025, et tiår tidligere enn opprinnelig anslått.

Utviklingen markerer et skifte i bilbransjen, der elbiler, plug-in hybrider og tradisjonelle hybrider gradvis overtar dominansen til bensinbiler.

Ifølge data referert til av The Financial Times ventes salget av elbiler å stige til over 18 millioner i 2034. Samtidig forventes salget av bensinbiler å falle til 2,93 millioner i samme periode.

Salget av plug-in hybrider forventes også å øke, og nå en topp på 6,05 millioner i 2033. Salget av tradisjonelle hybrider forventes å variere mellom 730 000 og 1 million enheter i løpet av det neste tiåret.

Den økende konkurransen i markedet forventes å føre til konsolidering, hvor mange bilmerker vil bli skviset ut.

– Kinas innenlandske elbilsektor opplever en nedgang i veksten, et overutbud av modeller, intens konkurranse og en priskrig.

– Den langsiktige retningen er imidlertid klar – Kinas elbilfremgang er ustoppelig, sier HSBC-analytiker Yuqian Ding.

Elbilmarkedet i Kina er med andre ord i ferd med å utvikle seg til en kamp for å overleve. Vinnerne er sannsynligvis bilprodusentene som kan levere elbiler av høy kvalitet til konkurransedyktige priser.

Fremtiden til bilindustrien i Kina ser ut til å være elektrisk. Den raske veksten i salget av elbiler viser en klar trend. Men det betyr ikke at alle bilmerker gjør det like bra. Flere av dem er faktisk på randen av konkurs. Les mer om det her .

Kinas forbrukere har omfavnet elbiler, og landets regjering støtter aktivt utviklingen av elbiler og nødvendig infrastruktur.

Denne kombinasjonen av forbrukernes etterspørsel og politisk støtte har skapt et gunstig miljø for elbiler i Kina.

Det er imidlertid viktig å merke seg at den kinesiske elbilsektoren står overfor utfordringer. Den intense konkurransen og priskrigen kan tvinge noen produsenter ut av markedet.

Bare de sterkeste og mest innovative selskapene vil overleve i det lange løp.

Latest

Don't miss

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet...

Den forlatte Alfa Romeo-forhandleren flyter over av nye biler

Et sted i Belgia står en Alfa Romeo-forhandler bare...

Sjelden Bugatti reist fra vannet etter 84 år

Det var ikke mye igjen av bilen da denne...

Jaguar skal kun selge elbiler som koster 1.400.000 kroner.

Hvis Jaguar overlever som merkevare, vil kundene måtte punge...

Staten advarer, men kommuner kjøper elbiler fra Kina

De danske kommunene følger i stor grad advarsler fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil senest i 2030. I alle fall om den skal være ny og kjørt rundt i...

Mercedes-selskapet er nær konkurs – har ingen penger

Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs etter at drømmen om å bygge flygende drosjer sprakk. Volocopter, den tyske produsenten av flytaxier,...

Sjekk avslørt alkohol, narkotika – og en ape

Apen som ble funnet i forbindelse med kontrollen av en Rolls-Royce var verken full eller skjev. Det var mannen bak rattet i sin tur....

Sverige sier nei til elbiler – salget stuper

Salget av elbiler i Sverige har tatt en alvorlig nedtur de siste årene. Faktisk var 2024 betydelig dårligere enn 2023 på den fronten. Mens...

Derfor ruster hundrevis av biler bort i samme felt

På et felt i Wales står hundrevis av Range Rover- og Land Rover-modeller bare for å ruste bort. For eierne ble de for dyre...

Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt...

Etterforskning: Disse feilene dreper flere biler om vinteren

Punktering er ikke lenger det veihjelpen oftest reagerer på. I vinter venter bedriftene blant annet oppstartsproblemer. sjåfører. Veihjelp for biler i vinterperioden er ofte...

Mercedes har mistet problemet med stygge biler

Med merkets siste patent kan bilgiganten Mercedes ha løst et problem som gjør mange av de splitter nye bilene skikkelig stygge. Nemlig sensorene. Med...

Bilgiganten tilbakekaller 22.000 biler med pinlig feil

Bilgiganten Kia må nå tilbakekalle over 22.000 biler fordi en ansatt har gått veldig feil på løpende bånd flere ganger. Produksjonsfeil har fått Kia...

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...