Elbiler passerer bensin 10 år foran skjema i Kina

I 2020 bestemte det kinesiske diktaturet at 50 prosent av alle nye biler i landet skulle gå på strøm innen 2035. Dette skjer nå 10 år for tidlig.

Kina, verdens største bilmarked, opplever en raskere overgang til elbiler enn forventet. Salget av elbiler ligger an til å gå forbi salget av bensinbiler allerede i 2025, et tiår tidligere enn opprinnelig anslått.

Utviklingen markerer et skifte i bilbransjen, der elbiler, plug-in hybrider og tradisjonelle hybrider gradvis overtar dominansen til bensinbiler.

Ifølge data referert til av The Financial Times ventes salget av elbiler å stige til over 18 millioner i 2034. Samtidig forventes salget av bensinbiler å falle til 2,93 millioner i samme periode.

Salget av plug-in hybrider forventes også å øke, og nå en topp på 6,05 millioner i 2033. Salget av tradisjonelle hybrider forventes å variere mellom 730 000 og 1 million enheter i løpet av det neste tiåret.

Den økende konkurransen i markedet forventes å føre til konsolidering, hvor mange bilmerker vil bli skviset ut.

– Kinas innenlandske elbilsektor opplever en nedgang i veksten, et overutbud av modeller, intens konkurranse og en priskrig.

– Den langsiktige retningen er imidlertid klar – Kinas elbilfremgang er ustoppelig, sier HSBC-analytiker Yuqian Ding.

Elbilmarkedet i Kina er med andre ord i ferd med å utvikle seg til en kamp for å overleve. Vinnerne er sannsynligvis bilprodusentene som kan levere elbiler av høy kvalitet til konkurransedyktige priser.

Fremtiden til bilindustrien i Kina ser ut til å være elektrisk. Den raske veksten i salget av elbiler viser en klar trend. Men det betyr ikke at alle bilmerker gjør det like bra. Flere av dem er faktisk på randen av konkurs. Les mer om det her .

Kinas forbrukere har omfavnet elbiler, og landets regjering støtter aktivt utviklingen av elbiler og nødvendig infrastruktur.

Denne kombinasjonen av forbrukernes etterspørsel og politisk støtte har skapt et gunstig miljø for elbiler i Kina.

Det er imidlertid viktig å merke seg at den kinesiske elbilsektoren står overfor utfordringer. Den intense konkurransen og priskrigen kan tvinge noen produsenter ut av markedet.

Bare de sterkeste og mest innovative selskapene vil overleve i det lange løp.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...