Svenskene slår fast: Berøringsskjermer i biler er farlige

Uansett er det mye tryggere å bruke knapper når bilens ulike funksjoner skal brukes.

Skjermene i moderne biler blir bare større. Bilprodusentenes designere og ingeniører foretrekker helt klart å stappe så mange knapper som mulig for å samle funksjonene på ett sted. Nemlig i bilenes infotainment. Men det er både en dårlig og farlig trend, bekrefter nå en ny svensk undersøkelse – utført av det svenske bilmagasinet Vi Bilägare . Fysiske knapper er både enklere og bedre å betjene mens du er på farten. LES OGSÅ: Ble kalt 'sosialdemokratisk avfall' for å avlyse biltreff: «Det har jeg IKKE gjort» Likevel fortsetter bilprodusentene å stappe bilene med skjermer – bl.a. fordi det er billigere å samle alle funksjoner fremfor å spre dem på flere knapper i kabinen. Men det er en dårlig idé. I hvert fall når det gjelder sikkerhet. Fire enkle oppgaver er vanskelige med berøringsskjermer Dette har Vi Bilägare kommet frem til, etter at sjåførene i en test med 11 nye biler fylt med skjermer ble bedt om å utføre noen enkle oppgaver. Samtidig som den korte bilen med en motorveihastighet på 110 km/t. I testen tok svenskene også med seg en 17 år gammel Volvo V70 uten berøringsskjerm for å ha sammenligningsgrunnlag. Svenskere slår fast: Touchskærm i biler er farligt De enkle oppgavene var blant annet å bytte radiokanal og justere temperaturen på klimaanlegget. Og resultatet taler for seg selv, mener svenskene. I undersøkelsen hadde sjåførene god tid til å bli kjent med alle de 11 bilene. Likevel er ikke resultatene imponerende. I den 'dårligste' bilen med berøringsskjerm måtte sjåførene bruke nærmere 1400 meter for å utføre de enkle oppgavene. Til sammenligning ble totalt fire oppgaver utført på under 10 sekunder og 306 meter i den gamle Volvoen. Verst er det for kinesiske MG Marvel R. Her måtte sjåførene bruke 44 sekunder og 1.372 meter for å klare de fire oppgavene. Og som Vi Bilägare skriver, kan mye skje i trafikken på den tiden. Svenskere slår fast: Touchskærm i biler er farligt



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...