Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021.

I 2021 valgte Volvo å fjerne synlige eksosrør fra alle modeller med forbrenningsmotor. Initiativet markerer en endring i bilprodusentens tilnærming til design og miljøfokus.

Mens Volvo har gått bort fra det tradisjonelle enderør-utseendet, fortsetter mange andre bilmerker å bruke synlige eller falske enderør.

Blant bilmerkene som fortsatt bruker falske registreringer er Audi, Volkswagen, Kia, Mercedes og Skoda.

Disse bruker ofte plastdetaljer som ser ut som eksosrør, selv på plug-in hybrider, som ofte kryper sammen uten å slippe ut eksos. Volvo har tidligere hatt kromforlengere på eksosrørene, men har ikke brukt rene imitasjoner.

Robin Page, Volvos tidligere designsjef, forklarte beslutningen om å skjule enderørene:

– Synlige eksosrør har tradisjonelt vært forbundet med kraft og hastighet i biler med forbrenningsmotor. Ved å fjerne dem kan vi forenkle designet slik at det i større grad uttrykker skandinavisk estetikk, sier Robin Page.

Designendringen er også en del av Volvos overgang til elektrifisering. Page understreker at beslutningen er inspirert av kundenes økte fokus på renere byer og miljøforbedringer.

– Vi ønsker å sende et tydelig signal til kundene våre om at vi støtter en grønnere fremtid. Det rene designet reflekterer ikke bare våre skandinaviske røtter, men viser også vår reise mot full elektrifisering, sier Robin Page til Green Car Reports .

Beslutningen om å fjerne synlige eksosrør kan også ha økonomiske fordeler for Volvo. Ifølge bransjeanslag kan bilprodusenten spare rundt 320 kroner pr bil, som tilsvarer over 230 millioner DKK årlig, basert på deres totale salg.

Volvo er i ferd med en stor transformasjon, hvor målet er at halvparten av deres globale salg i 2025 skal være elbiler. Eller rettere sagt var det – for tidligere i år måtte merket innrømme at det ikke lar seg gjøre.

Selv om Volvo går i en ny retning, er det fortsatt mange bilmerker som opprettholder det tradisjonelle designet med eksosrør. For noen produsenter er denne tilnærmingen knyttet til ønsket om å signalisere ytelse og styrke, selv på biler med hybridteknologi.

Fremtiden vil vise om flere bilprodusenter vil følge Volvos eksempel og endre designstrategiene sine i takt med den økende elektrifiseringen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...