4. januar, 2025

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021.

I 2021 valgte Volvo å fjerne synlige eksosrør fra alle modeller med forbrenningsmotor. Initiativet markerer en endring i bilprodusentens tilnærming til design og miljøfokus.

Mens Volvo har gått bort fra det tradisjonelle enderør-utseendet, fortsetter mange andre bilmerker å bruke synlige eller falske enderør.

Blant bilmerkene som fortsatt bruker falske registreringer er Audi, Volkswagen, Kia, Mercedes og Skoda.

Disse bruker ofte plastdetaljer som ser ut som eksosrør, selv på plug-in hybrider, som ofte kryper sammen uten å slippe ut eksos. Volvo har tidligere hatt kromforlengere på eksosrørene, men har ikke brukt rene imitasjoner.

Robin Page, Volvos tidligere designsjef, forklarte beslutningen om å skjule enderørene:

– Synlige eksosrør har tradisjonelt vært forbundet med kraft og hastighet i biler med forbrenningsmotor. Ved å fjerne dem kan vi forenkle designet slik at det i større grad uttrykker skandinavisk estetikk, sier Robin Page.

Designendringen er også en del av Volvos overgang til elektrifisering. Page understreker at beslutningen er inspirert av kundenes økte fokus på renere byer og miljøforbedringer.

– Vi ønsker å sende et tydelig signal til kundene våre om at vi støtter en grønnere fremtid. Det rene designet reflekterer ikke bare våre skandinaviske røtter, men viser også vår reise mot full elektrifisering, sier Robin Page til Green Car Reports .

Beslutningen om å fjerne synlige eksosrør kan også ha økonomiske fordeler for Volvo. Ifølge bransjeanslag kan bilprodusenten spare rundt 320 kroner pr bil, som tilsvarer over 230 millioner DKK årlig, basert på deres totale salg.

Volvo er i ferd med en stor transformasjon, hvor målet er at halvparten av deres globale salg i 2025 skal være elbiler. Eller rettere sagt var det – for tidligere i år måtte merket innrømme at det ikke lar seg gjøre.

Selv om Volvo går i en ny retning, er det fortsatt mange bilmerker som opprettholder det tradisjonelle designet med eksosrør. For noen produsenter er denne tilnærmingen knyttet til ønsket om å signalisere ytelse og styrke, selv på biler med hybridteknologi.

Fremtiden vil vise om flere bilprodusenter vil følge Volvos eksempel og endre designstrategiene sine i takt med den økende elektrifiseringen.

Latest

Don't miss

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet...

Dodge angrer – 6,2-liters V8-motor burde ikke gjøre det

Dodge har snudd planene merket hadde om å droppe...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell...

80 år gamle Naoko har hatt en kort Mazda RX-7 i 25 år

Naoko Nishimoto har blitt 80. Men det betyr ikke...

Kjøpte Ferrari for 17.000 kr. – fikk 125 millioner for det

To lærere har skåret en formue på salget av...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil senest i 2030. I alle fall om den skal være ny og kjørt rundt i...

Mercedes-selskapet er nær konkurs – har ingen penger

Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs etter at drømmen om å bygge flygende drosjer sprakk. Volocopter, den tyske produsenten av flytaxier,...

Sjekk avslørt alkohol, narkotika – og en ape

Apen som ble funnet i forbindelse med kontrollen av en Rolls-Royce var verken full eller skjev. Det var mannen bak rattet i sin tur....

Sverige sier nei til elbiler – salget stuper

Salget av elbiler i Sverige har tatt en alvorlig nedtur de siste årene. Faktisk var 2024 betydelig dårligere enn 2023 på den fronten. Mens...

Derfor ruster hundrevis av biler bort i samme felt

På et felt i Wales står hundrevis av Range Rover- og Land Rover-modeller bare for å ruste bort. For eierne ble de for dyre...

Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt...

Etterforskning: Disse feilene dreper flere biler om vinteren

Punktering er ikke lenger det veihjelpen oftest reagerer på. I vinter venter bedriftene blant annet oppstartsproblemer. sjåfører. Veihjelp for biler i vinterperioden er ofte...

Mercedes har mistet problemet med stygge biler

Med merkets siste patent kan bilgiganten Mercedes ha løst et problem som gjør mange av de splitter nye bilene skikkelig stygge. Nemlig sensorene. Med...

Bilgiganten tilbakekaller 22.000 biler med pinlig feil

Bilgiganten Kia må nå tilbakekalle over 22.000 biler fordi en ansatt har gått veldig feil på løpende bånd flere ganger. Produksjonsfeil har fått Kia...

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...