Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget drosjer spesielt for Englands hovedstad. Nå skraper krisen i overflaten for kinesiskeide selskaper som sier opp flere.

Selskapet bak den legendariske London Taxi, LEVC (London Electric Vehicle Company), eid av den kinesiske bilgiganten Geely, sier nå opp et betydelig antall ansatte. Beslutningen kommer som følge av utfordringer i bilindustrien.

Det skriver BBC .

LEVC, som har produsert det ikoniske sorte førerhuset i flere tiår, har kunngjort oppsigelser av omtrent 45 ansatte fra fabrikken i Ansty Park, Storbritannia. Fabrikken, som åpnet i 2017, sysselsetter totalt 400 personer og spesialiserer seg på produksjon av elektriske drosjer.

Selskapet forklarer at permitteringene er nødvendige for å forbedre effektiviteten og motvirke gjeldende markedsforhold. Produksjonen av de elektriske London Taxiene vil imidlertid fortsette ved fabrikken.

The London Taxi Company har en lang historie som går tilbake til 1919. I 2006 inngikk Geely et samarbeid med selskapet og i 2013 tok Geely fullt eierskap og omstrukturerte driften under navnet London Electric Vehicle Company.

Beslutningen om å si opp ansatte kommer etter en periode med uro på fabrikken. I juni gikk rundt 100 arbeidere i streik da LEVC og fagforeningen ikke kunne komme til enighet om lønnsøkninger.

Oppsigelsene ved LEVC er et eksempel på utfordringene bilindustrien står overfor. Økende kostnader, forsyningskjedeproblemer og endringer i forbrukernes etterspørsel tvinger mange bilprodusenter til å justere produksjonen og arbeidsstyrken.

LEVC har ikke gitt ut ytterligere detaljer om permitteringene , men det forventes at de vil påvirke ulike avdelinger ved anlegget. Selskapet har imidlertid forsikret at det fortsatt er forpliktet til å produsere elektriske drosjer og bidra til en mer bærekraftig transportsektor.

Fremtiden til LEVC og den ikoniske London Taxi avhenger nå av selskapets evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold og fortsette å innovere innen elektrisk mobilitet.

Det er foreløpig ikke kjent hvilke langsiktige konsekvenser oppsigelsene vil få for LEVC og produksjonen av London Taxis.

Situasjonen følges tett av både ansatte, fagforeninger og bransjeeksperter som er interessert i å se hvordan LEVC navigerer gjennom dagens utfordringer.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...