Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM.

Nye regler for sjåfører i 2025 trer i kraft og berører flere områder som de må forholde seg til. Allerede fra begynnelsen av året gjelder en rekke nye krav og regler. Mens andre vil bli introdusert senere på året.

Fra 2025 kan danske kommuner etablere såkalte nullutslippssoner i byområder. I disse sonene vil kun el- og hydrogenbiler tillates.

FDM har kritisert tiltaket, da de fleste bilene i Danmark fortsatt går på bensin eller diesel. Forbudet kan føre til restriksjoner for mange bilister og har blitt kritisert for å være mer symbolsk enn effektivt for miljøet.

Et annet tiltak er høyere avgifter på bensin og diesel, som allerede har trådt i kraft. Prisen på bensin har økt med 23 øre pr liter, noe som øker kostnadene med ca 293 kr. årlig for sjåfører som kjører 20 000 km.

For dieselførere er avgiftsendringene mer komplekse, da økningen på 1,05 kr per liter er delvis utlignet av redusert utjevningsavgift.

Kravet til vinterdekk er også nytt i 2025. Dette inkluderer vinterdekk og enkelte helårsdekk, mens sommerdekk i vinterdekk vil få en bot på 1000 kroner. per Dekk. Regelen tar sikte på å bedre trafikksikkerheten under vinterforhold.

Fra 2025 skal bilistene bruke nytt blinklys i trafikken. Det blinkende lyset introduseres som et eksperiment og er ment å hjelpe frivillige livreddere, som kardiologer, til å bevege seg raskere gjennom trafikken.

Unge sjåfører får også nye muligheter. Fra i år kan 17-åringer kjøre bil uten følge. Dog kun i tidsrommet kl 05.00-20.00. Denne endringen er begrunnet med et ønske om å styrke mobiliteten til de yngste sjåførene.

Det er også blitt billigere å betale for passasjen over Storebæltbroen når betaling skjer med kort eller kontanter. Dette skal forenkle betalingsprosessen og redusere kostnadene for bilistene.

En endring i korkortreglene innebærer at 3-årsregelen for fornyelse av korkort fjernes. Dette gjør det lettere for bilistene å opprettholde gyldige registreringskort uten hyppige fornyelser.

Flere initiativ har som mål å forbedre miljøet og gjøre transport tryggere. Samtidig øker enkelte reguleringer og avgifter kostnadene for bilistene, noe som kan gi utfordringer, spesielt for de med bensin- og dieselbiler.

Når bilistene skal forholde seg til de nye reglene i 2025, er det viktig å sette seg inn i detaljene for å unngå straff og tilpasse seg de endrede forholdene. Regler som vinterdekkkrav, utslippssoner og endrede avgifter vil være blant de viktigste elementene i år.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...