8. januar, 2025

EU-krav fører til at elbiler eksploderer i 2025

Nye og mye strengere krav fra EU er bl.a bidra til å presse utrullingen av elbiler. Faktisk forventes antallet av biltypen å øke med millioner.

Tall fra S&P Global Mobility indikerer at antallet elbiler som selges globalt vil nå nye høyder i 2025. Etter en periode med avtagende vekst, spesielt i Europa, forventes elbilsalget å øke betydelig.

I 2024 ble det solgt 11,65 millioner elbiler på verdensbasis. S&P Global Mobility spår en økning til 15,1 millioner solgte elbiler i 2025, som tilsvarer 16,7 prosent av det globale bilmarkedet.

Denne veksten tilskrives blant annet økt produksjon og salg av batterier på 30 prosent. I Europa forventes andelen nye elbiler å nå 20,4 prosent i 2025 – en vekst på over 40 prosent.

Kina forventes å ha den høyeste andelen elbiler på 29,7 prosent, mens USA henger etter med en forventet andel på 11,2 prosent.

Ifølge S&P Global Mobility er det imidlertid usikkerhet knyttet til utviklingen fremover.

– 2025 ser ut til å bli ekstremt utfordrende for bilindustrien ettersom viktige regionale etterspørselsfaktorer begrenser etterspørselspotensialet og den nye amerikanske administrasjonen legger til ny usikkerhet fra dag én.

"Et problem er hvordan den "naturlige" etterspørselen etter elektriske kjøretøy klarer seg når regjeringer revurderer politikkstøtten, sier Colin Couchman, administrerende direktør for global prognose for lettkjørte kjøretøy for S&P Global Mobility.

Antall elbiler forventes også å øke i Danmark. Mobility Denmark spår at det vil være 1 million elbiler i Danmark i 2028.

– En sterk offentlig ladeinfrastruktur er åpenbart en nødvendighet for grønn veitransport i Danmark.

– Vi er veldig fornøyde med at ladenettet har hatt voksesmerter i år og fortsetter å vokse gradvis for å støtte det økende antallet elbiler.

– Det er viktig at utviklingen ikke stagnerer, for vår prognose spår at antall elbiler vil øke raskt, og det er avgjørende at også infrastrukturen rundt er med, sier Allan Skytte Christensen, sjefskonsulent i Mobility Denmark.

Utviklingen av elbilmarkedet er dermed preget av både fremgang, nedgang og usikkerhet. Politiske beslutninger og den globale økonomien vil spille en avgjørende rolle for biltypens suksess. Ikke bare i år men frem mot 2035, da EU vil forby alle andre nye biler.

Men selv om elbilene skulle rulle inn her på nyåret, har bilmerkene store problemer med bilene som allerede er her. Millioner av dem kan ikke selges. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Italias bilproduksjon er den laveste på 69 år

Italias bilproduksjon lider. Ikke siden 1956 har det blitt...

Beklager mail om Fisker Ocean – "Ikke en trussel"

I desember i fjor sendte leasingselskapet Drivalia ut en...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien...

I 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang

De taper en million kroner pr elbil. Fortsatt, i...

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Sonys første elbil blir dyrere enn Tesla Model S

Afeela 1, som Honda lager sammen med Sony, blir en ekstremt dyr fornøyelse. Faktisk vil den være dyrere enn Tesla Model S. Hondas første...

BMW trosser EU-forbudet: bygger motorer etter 2035

Det nytter ikke å legge forbrenningsmotoren på hylla. I hvert fall ikke hos BMW. Selv ikke om EU forbyr teknologien i 2035. BMW bekrefter...

EU-lover vil skrote veteranbiler som ikke består inspeksjon

Med det såkalte ELV-direktivet (End of Life Vehicle) foreslår EU at veteranbiler som ikke består en generell kontroll skal vrakes. Foreningene er rasende. Svenskene...

Ken Blocks legendariske Hoonitruck skal på auksjon

Ken Block er ikke her lenger. Men dette er rallyikonets tidligere biler. Blå. den legendariske Ford F-150 Hoonitruck. Nå kan den bli din på...

Beklager mail om Fisker Ocean – "Ikke en trussel"

I desember i fjor sendte leasingselskapet Drivalia ut en epost til sine Fisker Ocean-kunder. E-posten var imidlertid ikke en trussel, men et «godt råd»,...

I 2024 tapte disse elbilene absolutt mest i verdi

En Fisker Ocean har svært liten bruksverdi. Mercedes EQS går derimot enda dårligere ut, viser nye tall om verditap. På mange måter var 2024...

I Sverige er bensin så billig at de er utsolgt

Tomme bensinstasjoner. Det er dette som har møtt flere svenske bilister de siste dagene. Flere steder i landet er det ikke bensin. Bensinstasjoner flere...

Toyota investerer i CO2-fri motor: "Kjærlighetsmotorer"

Toyotas styreleder roser forbrenningsmotoren. Han tror forøvrig ikke at elbilen er eneste løsning. Så nå investerer japanerne i CO2-nøytrale motorer. Toyotas styreformann, Akio Toyoda,...

Liten motor med 410 hestekrefter brenner hydrogen

Belgiske AVL Racetech har lykkes med å utvikle en firesylindret motor som brenner hydrogen. Med turbo yter den hele 410 hestekrefter. Belgiske AVL har...

Tesla slått – her er danskenes favorittbilmerke

Etter en pause på noen år kan Volkswagen igjen kalle seg danskenes favorittbilmerke, selv om tyskerne ikke selger den mest populære bilen hjemme. Etter...

82-åringen solgte hemmelig bilsamling for en enorm sum av millioner

82 år gamle Ad Palmen ble etter hvert for gammel til å passe på bilene. Men ingen visste at han eide 260 biler heller....

Hammond: Forbrenningsmotoren har aldri skadet noen

Det er ikke forbrenningsmotoren det er gal etter. Det er drivstoffet det handler om, sier tidligere Top Gear-programleder Richard Hammond. Tidligere Top Gear-programleder Richard...