En Fisker Ocean har svรฆrt liten bruksverdi. Mercedes EQS gรฅr derimot enda dรฅrligere ut, viser nye tall om verditap.
Pรฅ mange mรฅter var 2024 รฅret for elbilen. I hvert fall nรฅr man ser pรฅ antall nyregistreringer. Men det gรฅr dรฅrlig pรฅ bruktmarkedet, hvor verdien av elbiler.
Nye tall fra bilportalen viser for eksempel at en brukt Fisker Ocean tapte hele 152.000 DKK i lรธpet av 2024.
Men det er enda verre for Mercedes EQS. En bil som imidlertid var langt dyrere fra fabrikk enn Fisker-modellen noen gang var.
I lรธpet av det siste รฅret har EQS-eiere tapt hele 274.000 DKK i verdi pรฅ bilene sine. En tommelfingerregel sier at bileiere mรฅ regne med et verditap pรฅ 30 prosent det fรธrste รฅret. Men nรฅr det gjelder EQS er det mye verre. Les mer om det her .
EQE er ogsรฅ et stort svart hull รฅ kaste penger i. Modellen har tapt 122.000 kroner pรฅ ett รฅr. Mens EQB, som bl.a. dansk politi skurer, har tapt 103.000 kroner i verdi.
Faktisk utgjรธr Mercedes-modeller hele topp 3. Sรฅ kommer to Volkswagen-modeller, ID.3 og ID.4, som til sammen har tapt 102.000 DKK pรฅ ett รฅr. Mens en Skoda Enyaq alene taper halvparten sรฅ mye.
Men det kan bli mye verre โ ogsรฅ innenfor Volkswagen-konsernet. Audi Q4 e-tron er redusert med i snitt 208.000 DKK.
Sรฅ hva holder prisen best som brukt? Ifรธlge den danske bilportalen tapte Peugeot e-208 'bare' 38.000 kroner av verdien det siste รฅret. Det er kun Tesla Model 3 som med et verditap pรฅ 39.000 DKK kan holde noen av eiernes penger hjemme pรฅ nesten samme mรฅte.
Det er imidlertid indikasjoner pรฅ at bileiere mรฅ ta enda stรธrre tap i รฅr. I tillegg til billigere splitter nye elbiler, setter importรธrene kraftig ned prisene pรฅ bilene fra i fjor som ennรฅ ikke er solgt. Andre merker som Hyundai gjรธr prisreduksjonene mer permanente.