Renault viser de første bildene av nye Twingo

Renault Twingo er nesten klar. På bilutstillingen i Brussel har det franske merket vist en versjon av bilen som er «klar for produksjon».

Renault har sluppet de første bildene av produksjonsklare Twingo.

Bilen, som forventes å komme på markedet i første halvdel av 2026, blir den billigste elbilen i Renaults modellutvalg med en startpris på under 20.000 euro. I Danmark mener forhandlerne at den kan byttes til en pris under 150.000 DKK.

Den 3,7 meter lange kombikupeen deler plattform med Renault 4 og 5 og er basert på Renaults Ampr Small-plattform.

Hytta beskrives av Renault som «romslig, sylindrisk og opphengt» med ovale lufteventiler og overflater inspirert av 1990-tallets supermini. Alias ​​den originale Twingo.

Setene i prototypen matcher eksteriørfargen på bilen. En idé hentet fra de fargerike setetrekkene som var tilgjengelig i den originale Twingo.

Et annet nostalgisk element er den rotete hazard advarsel-knappen, som refererer til den tilsvarende knappen på den gamle Twingos dashbord. Forseteryggene er justert ved hjelp av skateboardhjul, en annen detalj inspirert av 1990-tallet.

Renault fremhever at alle aspekter av Twingos interiør er «designet for å gjøre livet enklere» med en rekke funksjoner som øker lagringsplassen og brukervennligheten.

Det er oppbevaringsplass under dashbordet for vesker og en flat hylle for bøker eller solbriller. Baksetet kan deles og foldes for å øke bagasjerommet. I tillegg er det magnetiske telefonholdere på baksiden av forsetets hodestøtter og en elastisk flaskeholder.

Gulvet i prototypen er dekket med kork, et materiale franskmennene angivelig valgte for sin holdbarhet.

Renault bemerker imidlertid at «showbiler er en mulighet til å utforske og teste nye ideer», så det er usikkert om korkgulvet vil være med i produksjonsmodellen.

Utvendig er det kun noen få endringer i forhold til 2023-konseptet. Det er nå skjult luftinntak i støtfangeren foran, hjulbuene bak har blitt noe mindre, og hjørnet har fått et honeycomb-design.

Dornhåndtakene lyser ikke lenger og de halvsirkulære baklysene har fått sammen med en ekstra LED-stripe i bunnen.

Renault opplyser at siste versjon av Twingo er veiklar, men merket ønsket ikke å røpe mer om drivverket. Det forventes imidlertid at den er nært knyttet til den som brukes i Renault 5. Derfor vet vi heller ikke noe mer konkret om prisingen i Danmark.

  • Her er den forste billeder af den nye Renault Twingo
  • Her er den forste billeder af den nye Renault Twingo
  • Her er den forste billeder af den nye Renault Twingo
  • Her er den forste billeder af den nye Renault Twingo


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...