15. januar, 2025

Ikke bestått kollisjonstest – ble likevel årets bil i Europa

Årets bil i Europa er for andre år på rad en Renault. Men sikkerheten til nye Renault lever ikke helt opp til Euro NCAPs krav.

Kåringen av Renault 5 som Årets bil i Europa har fått debatten om sikkerhet til å blusse opp igjen. For bilen har ikke fått maks fem stjerner i Euro NCAPs vurdering.

Det er rett og slett for dyrt, heter det i kritikken fra flere hold.

– Det er ikke lenger slik at alle forventer fem stjerner. Hvis vi hadde hatt dette som utgangspunkt, kunne vi havnet uten biler i finalen», sier det norske jurymedlem Fred Magne Skillebæk til Motor.no .

Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.

– Jeg hadde to favoritter: Renault 5 og Kia EV3. Det var x-faktoren som til slutt avgjorde. Renaulten kjører fantastisk bra og for oss litt eldre minner den om Golf GTI og Peugeot 205 GTI, sier Skillebæk.

Jeanette Jedbäck Hindenburg, en annen ekspert, understreker viktigheten av Euro NCAPs vurderinger.

– Det er en veldig viktig vurdering, bilprodusentene streber virkelig etter å få en femmer, sier Jeanette Jedbäck Hindenburg.

At Renault 5 ikke oppnådde toppkarakter i sikkerhetstesten har skapt bekymring.

"Men i dag får de aller fleste nye biler en vurdering på fem. Å miste en stjerne ser ikke bra ut," sier en kilde.

Skillebæk mener Euro NCAPs krav til sikkerhetsutstyr gjør det vanskelig for bilprodusentene å produsere billigere biler.

– Skal du ha fem stjerner i dag, må du implementere så mye dyrt utstyr i bilene at du nesten ikke kan selge dem. Dette er et tema for alle bilprodusenter. Euro NCAP og bilindustrien går i forskjellige retninger, sier Skillebæk.

Debatten om Renault 5 og dens sikkerhetsvurdering reiser spørsmål om hvordan man kan balansere sikkerhet, pris og innovasjon i bilindustrien.

Kåringen av Årets bil viser at det er flere faktorer som spiller inn når en jury bestående utelukkende av biljournalister skal velge den beste bilen på vegne av forbrukerne.

Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.

Latest

Don't miss

Moderne biler kan ikke se disse fotgjengerne

En ny studie fra USA peker på at fotgjengere...

Sonys første elbil blir dyrere enn Tesla Model S

Afeela 1, som Honda lager sammen med Sony, blir...

Flere bilister vil bruke mer på nye biler i 2025

Nye tall viser at flere bilister er klare til...

Nye tall: Hver tredje sjåfør bruker ikke blinklyset i det hele tatt

En ny undersøkelse viser at én av tre sjåfører...

Beste Porsche noensinne? Mot den nye 911 Carrera S

En ny standard for ytelse: Porsche 911 Carrera S...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...