Flere bilmerker vil gjøre det neste år, sier direktøren

Xpeng-sjef Xiaopeng Han er ikke i tvil om at dagens konkurranse i bilindustrien vil drepe enda flere bilmerker. – Det blir vanskeligere enn noen gang, sier han.

Xpengs administrerende direktør, He Xiaopeng, spår en dyster fremtid for mange bilmerker. Han mener perioden fra 2025 til 2027 vil bli en nådeløs «utskillelsesslask» i bilindustrien. Bare de sterkeste vil overleve i den harde konkurransen som preger markedet.

Spesielt i Kina, som er verdens største bilmarked, er planen et blodbad.

Allerede i november i fjor spådde He Xiaopeng en drastisk reduksjon i antall bilprodusenter.

– Fra 300 oppstartsbedrifter er det nå færre enn 50 bedrifter som eksisterer, og bare 40 av dem selger faktisk bil hvert år.

"Jeg personlig tror det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.

He Xiaopengs spådommer støttes av andre industriledere. Mercedes-Benz-sjef Ola Källenius advarte i oktober om en «eksistensiell kamp» for vestlige bilprodusenter mot kinesiske rivaler.

– Det er en darwinistisk priskrig og en markedsrensing. Mange av spillerne som er her nå, vil ikke være her om fem år», uttalte Källenius på Berlin Global Dialogue-konferansen.

Ifølge He Xiaopeng skal den kinesiske elbilindustrien gjennom flere brutale «knockout-runder» de neste tre-fire årene.

Den perioden vil bli etterfulgt av en «all-star-konkurranse» i de påfølgende syv til åtte årene, hvor kun de mest suksessrike bilmerkene vil stå igjen.

Konkurransen i bilindustrien 2025 vil bli tøffere enn noen gang før, spår He Xiaopeng i et internt brev til Xpengs ansatte. Brevet, innhentet av The Wall Street Journal , beskriver en bilindustri under hardt press.

I industrien, som er sterkt støttet av det kommunistiske diktaturet i Beijing, kjemper en rekke bilmerker for å overleve, inkludert NIO, BYD, Li Auto, Geely-merkene og Great Wall Motors alle mot hverandre.

He Xiaopengs spådommer maler et bilde av en bilindustri i stadig endring. Bare tiden vil vise hvilke bilmerker som klarer seg gjennom det som kan bli blodbadet som kommer. Audi eksperimenterer med en serie biler uten logo. Les mer om hvordan det henger sammen her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...