Den miljøøkonomiske vismannen Lars Gårn Hansen anbefaler staten å innføre høyere avgifter på elbiler tidligere enn planlagt. Det frykter imidlertid bilimportørene.
Den miljøøkonomiske vismannen Lars Gårn Hansen anbefaler at avgiftene på elbiler heves tidligere enn planlagt.
Hansen, som er professor ved Institutt for næringsmiddel- og ressursøkonomi ved Københavns Universitet, begrunner forslaget med det økende salget av elbiler.
– Salget av elbiler i Danmark går så bra at avgiftene på elbiler kan heves tidligere enn planlagt, sier han i et intervju med Altinget .
– Dette gjør det mulig å gå tilbake til enhetlige avgifter på el- og fossilbiler raskere enn planlagt.
I Danmark har elbiler hatt lav registreringsavgift i en årrekke for å fremme salget og støtte en større omstilling av transportsektoren. Den nåværende planen er å avvikle denne lavere skatten gradvis frem mot 2035.
Men utviklingen går raskere enn forventet. Elbiler overtok førsteplassen på det danske markedet i 2024. Det ser imidlertid noe annerledes ut både i Sverige og Tyskland. Les mer om det her .
I desember samme år var 61,5 prosent av de 17.469 nyregistrerte bilene elektriske, og elbilenes andel av det totale bilsalget i 2024 nådde 51,5 prosent.
En analyse fra Mobility Denmark spår at Danmark allerede ved inngangen til 2028 vil ha én million elbiler på veiene dersom avgiftene forblir uendret. Dette er betydelig tidligere enn det politiske målet om én million elbiler innen 2030.
Vismannen Lars Gårn Hansen argumenterer for at dagens skatterabatter ikke lenger er nødvendige for å nå målet.
– Når det viser seg at man kan nå målet ved å bruke mindre skatterabatter enn man trodde, betyr det at man justerer virkemidlet deretter, sier han til Altinget.
Spørsmålet om elbilavgifter ventes snart tatt opp politisk. Skatteminister Rasmus Stoklund har varslet forhandlinger med stortingspartiene om temaet.
– Jeg kommer til å bruke mye krefter de neste månedene på å innrette avgiftssystemet på en måte som støtter utviklingen etter 1. januar 2026, når dagens avtale om avgiftene på elbiler går ut, sa Rasmus Stoklund til Ritzau i desember.
Samtidig anerkjenner han betydningen av avgiftssystemet for elbilsalg.
– Avgiftssystemet har gjort det mer attraktivt å kjøpe elbiler, for ellers hadde de blitt mye dyrere, spesielt de første årene.
– Samtidig er det en utvikling på gang der bilprodusenter lager elbiler i flere ulike prisklasser, så teknologien hjelper også elbilsalget på vei.