Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren fรฅr britiske JCB en forbrenningsmotor som gรฅr pรฅ hydrogen godkjent i Nederland.
Fredag i forrige uke kunne JCB melde at selskapet har fรฅtt godkjenning for en forbrenningsmotor som gรฅr pรฅ hydrogen i Nederland.
Godkjenningen betyr at motoren forelรธpig kan selges i 11 land rundt om i Europa. Det har kostet JBC over 100 millioner britiske pund, arbeidet til 150 mann og mer enn 3 รฅr รฅ utvikle motoren.
Det skriver selskapet i en pressemelding .
โ Den formelle typegodkjenningen/sertifiseringen baner vei for salg og bruk av hydrogenmotorer i hele Storbritannia og Europa.
โ Jeg kunne ikke hรฅpet pรฅ en bedre start pรฅ รฅret. Mest av alt er jeg fornรธyd med vรฅrt team av britiske ingeniรธrer som har jobbet utrettelig for รฅ komme sรฅ langt, sier JBC-formann Anthony Bamford.
JCB, som normalt utvikler store entreprenรธrmaskiner, forventer at flere land fรธlger etter med en godkjenning slik at salget kan spre seg til resten av Europa.
I tillegg til รฅ vรฆre godkjent i Nederland, har Tyskland, England, Irland, Tyskland, Spania, Frankrike, Belgia, Polen, Finland, Sveits og Lichtenstein godkjent den nye hydrogenmotoren.
Hvorfor Danmark og de andre skandinaviske landene ikke er pรฅ listen er uklart. Men JCB forventer derfor at flere godkjenninger faller pรฅ plass i lรธpet av 2025.
Selskapet sier ogsรฅ at det allerede har bygget 130 motorer som for tiden jobber i en testfase. De brukes til teleskoplastere og generatorer.
Mens den fรธrste hydrogenmotoren nรฅ er godkjent i EU, jobber flere bil- og lastebilmerker videre med teknologien. Volvo Truck planlegger รฅ bruke teknologien til tungtransport.
Mens BMW og Toyota ser pรฅ om det er noen vits i รฅ brenne hydrogen i vanlige personbiler. De to bilmerkene jobber allerede sammen om en hydrogenbil som skal sendes pรฅ gaten i 2028. Les mer om det her .