For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en kvart million biler.
For første gang noensinne har Tesla passert Audi i antall solgte biler over hele verden. Dette skjedde i 2024, et år preget av utfordringer for bilindustrien, hvor både Tesla og Audi opplevde nedgang i salget.
Til tross for denne nedgangen klarte Tesla å selge flere biler enn Audi. Ifølge Bloomberg solgte Audi 1,67 millioner biler i 2024, en nedgang på 12 prosent fra året før. Tesla solgte 1,79 millioner biler, noe som tilsvarer en nedgang på én prosent.
Audis salg falt i flere land, inkludert Tyskland, Sverige, Kina og Nord-Amerika. I Danmark falt Audis salg med 720 biler sammenlignet med 2023. Salget av Audis elbiler falt med åtte prosent. Totalt solgte Audi 224 000 færre biler i 2024.
Både Audi og Tesla har lansert nye modeller i et forsøk på å øke salget. Tesla avduket sin nye Model Y på fredag, mens Audi lanserte en serie nye modeller i 2024. Audi planlegger også å lansere et helt nytt bilmerke i Kina.
Det er flere årsaker til Audis nedgang. Den tyske bilprodusenten møter økt konkurranse, spesielt fra kinesiske bilprodusenter som vinner terreng på elbilmarkedet. I tillegg har den globale økonomiske nedgangen og stigende energipriser påvirket forbrukernes etterspørsel etter nye biler.
Det er ukjent om Tesla kan opprettholde sin ledende posisjon i fremtiden. Konkurransen i markedet for elbiler er intens. Både etablerte bilprodusenter og nye aktører investerer massivt i utviklingen av nye modeller.
Noen elbiler er imidlertid mer vellykkede enn andre. Senest har det kommet frem at Toyota nå offentlig vakler i troen på hydrogenbilen.
– Jeg kan ikke lenger se en lys fremtid for hydrogenbiler, sier Hiroki Nakajima, teknologisjef i Toyota Motor Corp., til Financial Times .
Her hjemme er det derimot ingenting som tilsier at elbilene skal pålegges registreringsavgiften som de ellers må. Altså etter planen.
For selv om en miljøøkonomisk vismann mener at tiden nå er inne for å legge avgiften på elbiler som vil gjøre dem like dyre som bensin- og dieselbiler, avviser skatteminister Rasmus Stoklund (S) ideen. Det sier han til DR.