De blå partiene Venstre og Liberal Alliance erkjenner nå at de ikke vil avvise innføringen av bompenger – såkalt veiprising – for personbiler i Danmark.
De blå partiene, Venstre og Liberal Alliance, åpner nå for muligheten for å innføre bompenger, også kjent som veiprising, for personbiler i Danmark. Dette markerer et skifte i holdningen til partier som tidligere har motsatt seg slike skatter.
Dette skriver Altinget .
Både Venstre og Liberal Alliance understreker imidlertid at eventuell innføring av bompenger ikke må føre til en samlet utgiftsøkning for danske bilister.
Partenes krav er at dagens avgifter og kostnader ved å være bileier i Danmark må omstruktureres dersom veiavgifter blir en realitet.
Det er imidlertid økninger på vei for danske bileiere. En avtale fra desember 2020 innebærer at alle bilavgifter i Danmark vil stige til og med 2026.
Videre fritar den 4 år gamle avtalen ingen personbiler. Selv veteranbiler, som kun kjører noen få kilometer i året, øker med hele 36,9 prosent.
Socialdemokratiets samferdselstalsmann, Thomas Jensen, deler synet om at veiprising kan være en nødvendig løsning i fremtiden. Han viser til at det allerede er igangsatt et prøveprosjekt med veiprising i et samarbeid mellom DTU og Sund & Bælt.
Forsøket undersøker effekten av veiprising på kø i de største byene, Aarhus og København. I tillegg inkluderer forsøket et scenario for hele Danmark, hvor det blir økte takster for kjøring i Aarhus, København, Odense og Aalborg.
– Jeg ser på veiprising som en ny mulighet til å løse noen utfordringer som ellers er relativt vanskelige å løse, sier transporttalsmann i Venstre, Peter Juel-Jensen, til media.
Innføring av bompenger er en kompleks problemstilling med potensielle konsekvenser for både bilister og tilstedeværende. Det er derfor avgjørende at det gjennomføres grundige analyser og undersøkelser før en endelig beslutning tas.
Det er allerede innført veiavgift for både danske og utenlandske vogntog på veiene her hjemme. Regjeringen kaller også den nye regelen en kilometeravgift, og den trådte i kraft 1. januar i år.
Kilometeravgiften gjør at splitter nye fotobiler er sendt ut på veiene. Fotobilenes eneste oppgave er å holde styr på om bompengene nå også betales.