Nesten én av ti BMW-er bygget i 2024 vil gå på strøm. Av 206 000 solgte biler var i4 M50 den mest populære fra M-divisjonen.
2024 var det beste året noensinne. I hvert fall for BMWs M-divisjon. Det er imidlertid ikke forbrenningsmotoren som drar lasset.
Ser man på tallene er 9,4 prosent – det vil si nesten én av ti nye biler fra M-divisjonen – en elbil. Konkret valgte M-kunder i fjor i stor grad en ny i4 M50.
Ytelsesavdelingen fikk bygget 206.582 biler i løpet av 2024. En forbedring på to prosent sammenlignet med 2023.
I tilfelle du har glemt det, dekker i4 M50 en firedørs bil med coupé-styling. Motormessig er det 544 hestekrefter og 795 newtonmeter i vente. Til sammenligning har den bensindrevne motparten M3 510 hestekrefter og 650 Nm fra en treliters rekkesekser med doble turboer.
Men i motsetning til i4 kan M3 fås med kanskje den mest ikoniske BMW-funksjonen til dags dato – nemlig bakhjulsdrift. Dette betyr imidlertid tilsynelatende mindre for kundene.
Forbrenningsmotoren, som BMW nekter å legge i graven, har likevel et godt grep om publikum. Den lille og på mange måter kontroversielt utformede M2 solgte 64 prosent bedre enn i 2023. Og den minst like nye M3 Touring avanserte med 57 prosent.
Selv om elbiler etter hvert tar mer og mer plass hos BMW – og merket for lengst har sluttet å bygge forbrenningsmotorer hjemme i Tyskland – betyr ikke dette at tyskerne kaster alle ressursene sine på plug-in elbiler.
Et nytt samarbeid med Toyota skal etter planen resultere i BMWs første serieproduserte hydrogenbil til dags dato. Denne uken kom det imidlertid frem at japanerne offisielt vakler i troen på hydrogenbiler.
– Jeg kan ikke lenger se en lys fremtid for hydrogenbiler, sier Hiroki Nakajima, teknologisjef i Toyota Motor Corp., til Financial Times .
Japanerne har imidlertid ikke tenkt å kaste hele hydrogenideen over bord, rett og slett fordi mange av konkurrentene ser i en annen retning. Det vil, sier teknologidirektøren, gå utover fremtiden.
– Men hvis vi gir opp denne teknologien, risikerer vi å gi opp fremtiden, legger Nakajima til.