I verdens stรธrste test av elbiler mรฅtte rekkeviddekongen Tesla Model 3 se seg slรฅtt av kinesiske Polestar 3, som nesten levde opp til den lovede WLTP.
Polestar 3 overgikk Tesla Model 3 pรฅ rekkevidde i en anerkjent internasjonal test av elbiler. Testen, utfรธrt av Motor og det norske svaret til FDM, NAF, sammenligner rekkevidden til ulike elbiler to ganger i รฅret. Nemlig under sommer- og vinterforhold.
Denne gangen var det tid for vinterprรธven. Det var imidlertid ikke alle bilmerker som var villige til รฅ delta. Nordmennene kan for eksempel ikke forstรฅ Renaults 'unnskyldning'. Les mer om det her .
I testen tilbakela Polestar 3 531 kilometer fรธr den mรฅtte gi tapt. Det er 'bare' litt mer enn 5 prosent fra den lovede rekkevidden pรฅ 560 kilometer.
Mens Tesla Model 3 klarte รฅ tilbakelegge 529 kilometer. Selv om Model 3 har en WLTP-rekkevidde pรฅ 702 km, viste testen at den amerikanske elbilen ikke kunne vรฆre med denne gangen. Faktisk avviker Teslaen med hele 24 prosent fra det offisielle utvalget.
Det skriver Motor .
Teslaens rekkevidde avvek med nesten 25 prosent fra WLTP-tallene, mens Polestar 3 bare avvek med 5,18 prosent. Dette plasserer Polestar 3 pรฅ andreplass i testen, kun overgรฅtt av BMW iX3, som i 2021 hadde et avvik pรฅ 4,0 prosent.
Testen, som nรฅ er forkortet for 12. gang, og for sjette gang i vinter, har som mรฅl รฅ gi et mer realistisk bilde av rekkevidden til elbiler under ulike forhold.
Vรฆret under testen var mildt, men forholdene var fortsatt utfordrende pรฅ grunn av glatte veier. Strekningen mellom Lunner og Gjovik var spesielt jevn, mens veien nord for Lillehammer var vรฅt og salt.
Temperaturen var hรธyere i Folldal, rundt fem varmegrader, men det var fortsatt svรฆrt glatt pรฅ veiene.
Testen viser at rekkevidden til elbiler kan variere betydelig avhengig av vรฆrforhold og veiforhold.
Det er derfor viktig รฅ ta hensyn til disse faktorene nรฅr du planlegger lengre turer i elbilen din.
Resultatene fra testen kan gi forbrukerne et mer rettferdig bilde av hva de kan forvente av ulike elbiler i praksis.
I tillegg til bilenes rekkevidde, avdekket testen ogsรฅ en rekke svakheter. Blรฅ. det begynte รฅ lekke vann i den Volkswagen ID-baserte Ford Explorer. Dette, sier importรธren, skyldes en dรฅrlig montert frontrute.