Batterifabrikken bruker så mye strøm som 500 000 mennesker

Volvos nye batterifabrikk i den svenske byen Mariestad bruker vanvittige mengder strøm. I følge en avis like mye som forbruket til en halv million mennesker.

Volvos nye fabrikk for elektriske lastebiler i Mariestad trenger enorme mengder strøm. Faktisk så mye at det tilsvarer forbruket til rundt 500 000 mennesker.

Dette har skapt problemer for fabrikken ettersom planer om nødvendige strømforsyningslinjer har blitt forkastet.

Fabrikken ligger i byen Korstorp, hvor Volvo planlegger å produsere batterier til sine lastebiler. Avtalen om den 167 hektar store tomten ble inngått med den svenske kommunen i juli 2023. Målet er å skape 3000 nye arbeidsplasser ved fabrikken.

Prosjektet har imidlertid møtt flere utfordringer. Byggestarten, som opprinnelig var planlagt til 2024, er utsatt, og produksjonen forventes nå tidligst å starte en gang i 2030.

En av årsakene til forsinkelsen er lav etterspørsel etter elektriske lastebiler. I tillegg har Volvo nå et nytt problem å forholde seg til.

Når fabrikken går på full effekt, forventes strømforbruket å komme opp i 2255 GWH per år. Dette tilsvarer mengden strøm som en halv million mennesker bruker i hjemmene sine.

Dette skriver Mariestads-Tidningen .

Strømmen skulle leveres fra Ellevios nye kraftstasjon i Korstorp via fem koblingslinjer på 1200 meter hver. Men Energimarkedstilsynet har avslått Volvos søknad om å legge nødvendige høyspentlinjer.

– Vi har fått avslag rett før jul, og vi vil muligens anke det. Vi tenker på hva vi skal gjøre nå, sier Jörgen Gustafsson, kommunikasjonssjef i Volvo.

Å få tillatelse til høyspentlinjer, en såkalt nettkonsesjon, er en langvarig prosess. Volvo hadde håpet å få dispensasjon, men myndighetene avviste dette med den begrunnelse at forbindelseslinjene ikke ligger innenfor et område for industrietablering.

– At grunnen kan brukes til industriell virksomhet i fremtiden endrer ikke denne vurderingen.

Volvo vurderer å anke avgjørelsen til Mark- og miljøretten. Uansett utfall forsikrer selskapet at det ikke vil påvirke resten av prosessen med fabrikken.

– En fremtidig avgjørelse fra retten i begge retninger vil imidlertid ikke påvirke Volvos byggeprosess nevneverdig.

Det er bare en formalitet om hvordan man bygger elektriske linjer, sier Jörgen Gustafsson, ifølge lokalavisen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...