Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig avgjørelse».

Tilbake i oktober i fjor kjøpte kinesiske Volvo Cars batteriselskapet Northvolt ut av den felles batterifabrikken Novo Energy.

Men det har ikke vært nok til å snu trenden på fabrikken. Og nå planlegger ledelsen å si opp hver tredje av de 120 ansatte.

Dette skriver Novo Energy i en pressemelding .

Årsaken til den massive oppsigelsesrunden er også ganske enkel. Fabrikken skriver selv at det er nødvendig å tilpasse seg «endrede markedsforhold» og en «tilpasset forretningsplan».

Kunngjøringen innebærer at forhandlinger med de ansattes fagforeninger nå har startet. Og hva de ender opp med, er det alt for tidlig å si noe om.

– Vi tar denne vanskelige, men nødvendige beslutningen for å tilpasse organisasjonen vår til endrede markedsforhold, og det er ikke noe vi tar lett på, sier Adrian Clarke, administrerende direktør i Novo Energy i en kort uttalelse til pressen.

Det Volvo-eide batteriselskapet er langt fra det eneste som må svinge sparekniven for øyeblikket. De samme meldingene kommer fra praktisk talt alle hjørner av bilindustrien. Selv bilmerkene må stramme beltet.

Volkswagens økonomidirektør tror for eksempel at merket vil gå tom for penger om bare 2 til 3 år dersom den negative utviklingen ikke snus. I forsøket på å redde økonomien har merket bl.a. kunngjorde at de vil stenge flere fabrikker i Tyskland.

Andre bilmerker har allerede bukket under for den dårlige økonomien. Senest har det amerikanske bilmerket Canooo annonsert at det kaster inn håndkleet.

Det som gjenstår er en milliardgjeld til flere kreditorer, og et selskap som faktisk har under 50.000 dollar i bunnen av kista. Blå. fordi regissøren Tony Aquila har betalt seg selv med millionlønninger og reiser i privatfly på bilmerkets regning.

– Vi vil takke selskapets ansatte for engasjement og hardt arbeid. Vi vet at du trodde på selskapet vårt slik vi gjorde.

– Vi er virkelig skuffet over at alt ble som det ble, sier Canoo-direktør Tony Aquila i en pressemelding.

Hos Fisker Inc., som ble grunnlagt av den danske designeren Henrik Fisker, befinner du deg i samme situasjon. I tillegg er merkets bil Fisker Ocean nettopp kåret til «årets verste» av American Consumer Reports.

– Det er slett ikke verst å synge i. Men jeg synes synd på alle menneskene som kjøpte bilen, som nå er verdiløs og umulig å reparere, sier Jennifer Stockburger i Consumer Reports.

LES OGSÅ: Konkurs med 100 millioner i gjeld – ladeoperatør gjenoppstår uansett



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...