22. januar, 2025

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig avgjørelse».

Tilbake i oktober i fjor kjøpte kinesiske Volvo Cars batteriselskapet Northvolt ut av den felles batterifabrikken Novo Energy.

Men det har ikke vært nok til å snu trenden på fabrikken. Og nå planlegger ledelsen å si opp hver tredje av de 120 ansatte.

Dette skriver Novo Energy i en pressemelding .

Årsaken til den massive oppsigelsesrunden er også ganske enkel. Fabrikken skriver selv at det er nødvendig å tilpasse seg «endrede markedsforhold» og en «tilpasset forretningsplan».

Kunngjøringen innebærer at forhandlinger med de ansattes fagforeninger nå har startet. Og hva de ender opp med, er det alt for tidlig å si noe om.

– Vi tar denne vanskelige, men nødvendige beslutningen for å tilpasse organisasjonen vår til endrede markedsforhold, og det er ikke noe vi tar lett på, sier Adrian Clarke, administrerende direktør i Novo Energy i en kort uttalelse til pressen.

Det Volvo-eide batteriselskapet er langt fra det eneste som må svinge sparekniven for øyeblikket. De samme meldingene kommer fra praktisk talt alle hjørner av bilindustrien. Selv bilmerkene må stramme beltet.

Volkswagens økonomidirektør tror for eksempel at merket vil gå tom for penger om bare 2 til 3 år dersom den negative utviklingen ikke snus. I forsøket på å redde økonomien har merket bl.a. kunngjorde at de vil stenge flere fabrikker i Tyskland.

Andre bilmerker har allerede bukket under for den dårlige økonomien. Senest har det amerikanske bilmerket Canooo annonsert at det kaster inn håndkleet.

Det som gjenstår er en milliardgjeld til flere kreditorer, og et selskap som faktisk har under 50.000 dollar i bunnen av kista. Blå. fordi regissøren Tony Aquila har betalt seg selv med millionlønninger og reiser i privatfly på bilmerkets regning.

– Vi vil takke selskapets ansatte for engasjement og hardt arbeid. Vi vet at du trodde på selskapet vårt slik vi gjorde.

– Vi er virkelig skuffet over at alt ble som det ble, sier Canoo-direktør Tony Aquila i en pressemelding.

Hos Fisker Inc., som ble grunnlagt av den danske designeren Henrik Fisker, befinner du deg i samme situasjon. I tillegg er merkets bil Fisker Ocean nettopp kåret til «årets verste» av American Consumer Reports.

– Det er slett ikke verst å synge i. Men jeg synes synd på alle menneskene som kjøpte bilen, som nå er verdiløs og umulig å reparere, sier Jennifer Stockburger i Consumer Reports.

LES OGSÅ: Konkurs med 100 millioner i gjeld – ladeoperatør gjenoppstår uansett

Latest

Don't miss

EU må skrote umulige krav til biler, sier Mercedes-sjef

Mercedes-sjef Ola Källenius vil bruke sin ekstrapost som styreleder...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn...

Dansk professor blir kritisert for å snakke negativt om elbiler

Den danske professoren Morten Sommer (DTU) får nå kritikk...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke...

Politiet er imot flere høye boder for bilister

Bodene er store nok som de er, sier en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...