Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart.

Donald Trump lover å oppheve krav til elbiler umiddelbart i USA. Han har varslet at han vil avlyse reguleringer som pålegger bilprodusenter å senke utslippene og øke produksjonen av elbiler.

Et grep som markerer en klar politisk kursendring sammenlignet med den nå tidligere Biden-regjeringen.

– Vi kansellerer elbilmandatet umiddelbart, sa Donald Trump.

Den såkalte regelen fra Environmental Protection Agency (EPA) ble implementert under presidentskapet til Joe Biden.

Loven krevde at opptil 56 prosent av nye biler skulle være elektriske innen 2032. Trump har imidlertid uttalt at slike krav legger unødvendig press på bilprodusentene og truer arbeidsplasser i bransjen.

I sin innsettelsestale understreket Trump at han ønsker å beskytte den amerikanske bilindustrien. Han sa blant annet:

– Vi ønsker å redde bilbransjen vår og beholde tak for bilarbeiderne. Du kan kjøpe hvilken som helst bil du vil, og vi vil produsere flere biler enn noen gang før.

Samtidig annonserte Trump at USA vil investere i innenlandsk oljeproduksjon. Dette inkluderer gjenoppta oljeboring i Alaska og en planlagt nasjonal energinød for å øke produksjonen av fossilt brensel.

– Lev baby, lev… Vi har den største forsyningen av olje og gass i verden, og vi må bruke den, sa han.

Trump har også gjort det klart at USA vil forlate Parisavtalen. Avtalen ble tidligere sett på som et viktig skritt i kampen mot klimaendringene, men Trump hevder at den hemmer økonomisk vekst og skader amerikansk industri.

For den europeiske bilindustrien kan Trumps politikk få alvorlige konsekvenser. Han har annonsert straffetoll på utenlandske biler og andre varer for å beskytte amerikansk produksjon.

«Jeg vil umiddelbart overhale våre tollsystemer for å beskytte amerikanske arbeidere og familier», erklærte Trump.

Straffen kan potensielt ramme europeiske bilprodusenter hardt, ettersom de allerede står overfor økonomiske utfordringer og økende konkurranse fra asiatiske produsenter.

Denne beslutningen om å trekke USA bort fra elbilkrav og internasjonale klimamål blir av noen sett på som en utfordring for den globale innsatsen mot klimaendringer. For Trump handler det imidlertid først og fremst om å sikre økonomisk vekst og arbeidsplasser i USA.

Donald Trump ser imidlertid ikke ut til å ønske å rokke ved én bestemt ting som forgjengeren bestemte seg for. Forbudet mot kinesiske biler, som ble vedtatt kort tid før maktskiftet, står fortsatt.

Det forventes bl.a. å ramme Volvo og Polestar hardt. Selv om begge bilmerkene bygger biler i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=4XOstVmSjf8


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...