BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd.
BroBizz A/S, som eies av Sund & Bælt, skylder nesten 30 millioner DKK til danske bilister. Det dreier seg om ca. 150 000 sjåfører som har penger til gode hos BroBizz.
Dette skriver Jyllands-Posten denne uken.
Mange bilister har over tid hatt en BroBizz-avtale om betaling ved Storebæltsbroen, men kan ha glemt å bruke den eller sagt opp abonnementet uten å få refundert eventuelle gjenstående beløp.
Beløpene som danskene har krav på kan stamme fra ubrukte forskuddsbetalinger, tilbakebetalinger eller feil i systemet.
Slik sjekker du om du har penger på kreditt:
Mange dansker kan ha svært store beløp tilgode på BroBizz A/S. Heldigvis er det lett å se om du selv er blant dem.
- Logg inn på din Brobizz-konto via selskapets nettside eller app.
- Gjennomgå transaksjonene dine – her kan du også se om det er en saldo du kan få utbetalt.
- Ta kontakt med Brobizz kundeservice dersom du er i tvil eller tror du har penger til gode.
Brobizz opplyser at de jobber med å gjøre det enklere for brukerne å få utbetalt sine fordringer. Ansvaret ligger imidlertid hos den enkelte bilist, da BroBizz ikke aktivt tar kontakt med brukerne, med mindre de selv tar kontakt.
Har du en gammel BroBizz liggende kan det derfor være lurt å sjekke kontoen din. Kanskje er det et glemt beløp gjemt bort som du kan få utbetalt.
Den betydelige gjelden til danskene er ikke det eneste nye fra Sund og Bælt. For etter at selskapet som er ansvarlig for driften av Storebæltsbrua ikke kunne få fartskontroll til å jobbe på brua, har politiet nå tatt over oppgaven.
Sund og Bælts overvåking av bilister på brua fungerte aldri. I hvert fall etter hensikten. Kontrollen, som er en såkalt strekningsbasert fartskontroll, blinket bilister som holdt en altfor høy snitthastighet over brua.
Men bildene som Sund & Bælt fikk ut av kameraene var og er så dårlige at politiet ikke kunne bruke dem til å sikte noen bilist for noe.