FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter av i 2007.
FDM går ut av Klagenemnda for bil, som organisasjonen selv var med på å stifte i 2007. Vedtaket markerer et farvel til et system som i mange år har håndtert forbrukerklager i forbindelse med bilkjøp og reparasjoner.
I en pressemelding opplyser FDM at de ikke lenger ser dagens klagenemnd som tilstrekkelig oppdatert.
– Vi har besluttet å trekke oss fra Klagenemnda for bil. Det har vært en vanskelig avgjørelse, men vi mener det er nødvendig å sikre en oppdatert klagenemnd, sier Stina Glavind, administrerende direktør i FDM.
FDM begrunner vedtaket med at klagenemnda ikke i tilstrekkelig grad har tilpasset seg utfordringene forbrukerne står overfor i dag. Organisasjonen understreker blant annet at klager på privatleasing og problemer knyttet til lademarkedet for elbiler ikke kan behandles under dagens rammer.
Ifølge Stina Glavind er det avgjørende at klagenemnda moderniseres for fortsatt å være aktuell.
– Klagenemnda har rett og slett ikke fulgt med på forbrukernes virkelighet. Derfor mener vi at det er nødvendig at styret moderniseres slik at det er klart til å håndtere fremtidige problemstillinger på bilfeltet og forbli relevant for forbrukerne, sier hun.
FDMs vedtak innebærer at organisasjonen går ut av Klagenemnda for Bil i februar 2026. Frem til da vil foreningen fortsatt delta i styrets arbeid, som drives i samarbeid med Bilindustrien i DI, Dansk Bilindustri. Council og AutoBranchen Danmark.
Disse organisasjonene vil fortsatt være en del av styret, som er godkjent av Næringsdepartementet. De resterende medlemmene har ikke kommentert FDMs farvel.
Næringsminister Morten Bodskov er informert om oppsigelsen. FDM har i den forbindelse sendt statsråden et innlegg om hvordan klagenemnda kan omstruktureres og gjøres mer robust og moderne.
Klagenemnda for bil ble opprettet i 2007 som et samarbeid mellom forbrukerorganisasjoner og bilbransjens påtalemyndigheter.
Hensikten var å sikre at forbrukerne hadde én klar klagevei dersom de fikk problemer i forbindelse med bilkjøp eller verkstedbesøk. Styret har siden fungert som en godkjent klageinstans med mulighet til å avgjøre saker mellom forbrukere og bedrifter.
Selv om FDM går ut av styret, vil det fortsette å eksistere og behandle klager fra forbrukere. Avgjørelsen reiser imidlertid spørsmål om hvordan fremtidens klagenemnd bør organiseres for å imøtekomme utviklingen innen bilbransjen og nye forbruksmonstre.