Nye tall: Her er 54.000 bilfolk som har fått sparken

I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene.

Krisetider i bilindustrien fører til omfattende permitteringer. I fjor sa de største selskapene i den europeiske delen av bransjen farvel til hele 54.000 ansatte.

Fallende produksjon og økonomiske utfordringer har tvunget bedrifter til å kutte ned. Dette kommer frem av en ny rapport.

Clepa, bransjeforeningen for bilindustrien, har publisert en rapport som viser omfanget av krisen.

I rapporten dokumenterer Clepa de mange permitteringene som har funnet sted det siste året. Bosch alene har varslet at arbeidsstokken og dermed antall ansatte på lønningslisten må kuttes med 5500 ansatte.

Underleverandøren Webasto sliter med en gjeld på 1 milliard euro, og hos girkassegiganten ZF må du i løpet av de neste 5 til 6 årene finne over 40 milliarder kroner i besparelser.

Siden koronapandemien har bilproduksjonen i EU falt med 20 prosent. 86.000 arbeidsplasser har forsvunnet hos underleverandører i samme periode.

– Dersom etterspørselen ikke øker og Europa gjenvinner sin konkurransekraft, vil bølgen av oppsigelser fortsette i flere år til, advarer Clepa i en pressemelding .

Audi er blant bilmerkene som har kuttet mest. I februar stengte merket sin fabrikk i Belgia. Det betyr at over 3000 ansatte snart står uten jobb.

Situasjonen i bilbransjen er alvorlig, og de mange permitteringene vitner om en bransje i krise. Det er imidlertid ikke alle steder i bransjen det går dårlig. Eller rett frem i revers.

Senest kunne Boosted fortelle at Toyota ser etter minst 100 nye personer per måned til en fabrikk i Frankrike. Og at det er et akutt behov for 500 nyansatte nå og her.

Den kinesiske BYD skyter også fart. Faktisk så mye at i løpet av en periode på bare tre måneder i løpet av 2024 sysselsatte merket 200 000 nye mennesker.

Og tilbake i februar samme år kunne Aston Martin kunngjøre at de trenger 400 nye mennesker til en like ny fabrikk i byen St Athan i Wales. Når det gjelder det britiske merket, er det spesielt DBX- og Vantage-modellene som driver veksten.

Hjemme er det også behov for mekanikere og ansatte i bilbransjen. Men mange av dem har blitt støvsuget av andre bransjer. Det er særlig de yngste på arbeidsmarkedet som ikke bryr seg om bilbransjen. Det viste en undersøkelse tilbake i mai.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...