23. januar, 2025

Nye tall: Her er 54.000 bilfolk som har fått sparken

I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene.

Krisetider i bilindustrien fører til omfattende permitteringer. I fjor sa de største selskapene i den europeiske delen av bransjen farvel til hele 54.000 ansatte.

Fallende produksjon og økonomiske utfordringer har tvunget bedrifter til å kutte ned. Dette kommer frem av en ny rapport.

Clepa, bransjeforeningen for bilindustrien, har publisert en rapport som viser omfanget av krisen.

I rapporten dokumenterer Clepa de mange permitteringene som har funnet sted det siste året. Bosch alene har varslet at arbeidsstokken og dermed antall ansatte på lønningslisten må kuttes med 5500 ansatte.

Underleverandøren Webasto sliter med en gjeld på 1 milliard euro, og hos girkassegiganten ZF må du i løpet av de neste 5 til 6 årene finne over 40 milliarder kroner i besparelser.

Siden koronapandemien har bilproduksjonen i EU falt med 20 prosent. 86.000 arbeidsplasser har forsvunnet hos underleverandører i samme periode.

– Dersom etterspørselen ikke øker og Europa gjenvinner sin konkurransekraft, vil bølgen av oppsigelser fortsette i flere år til, advarer Clepa i en pressemelding .

Audi er blant bilmerkene som har kuttet mest. I februar stengte merket sin fabrikk i Belgia. Det betyr at over 3000 ansatte snart står uten jobb.

Situasjonen i bilbransjen er alvorlig, og de mange permitteringene vitner om en bransje i krise. Det er imidlertid ikke alle steder i bransjen det går dårlig. Eller rett frem i revers.

Senest kunne Boosted fortelle at Toyota ser etter minst 100 nye personer per måned til en fabrikk i Frankrike. Og at det er et akutt behov for 500 nyansatte nå og her.

Den kinesiske BYD skyter også fart. Faktisk så mye at i løpet av en periode på bare tre måneder i løpet av 2024 sysselsatte merket 200 000 nye mennesker.

Og tilbake i februar samme år kunne Aston Martin kunngjøre at de trenger 400 nye mennesker til en like ny fabrikk i byen St Athan i Wales. Når det gjelder det britiske merket, er det spesielt DBX- og Vantage-modellene som driver veksten.

Hjemme er det også behov for mekanikere og ansatte i bilbransjen. Men mange av dem har blitt støvsuget av andre bransjer. Det er særlig de yngste på arbeidsmarkedet som ikke bryr seg om bilbransjen. Det viste en undersøkelse tilbake i mai.

Latest

Don't miss

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne...

Kjendis i pengetrøbbel – alle bilene er borte

Mike Brewer, som gjorde seg bemerket på den britiske...

Jaguars egne ansatte hader nyt «woke»-logo

Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det...

Floppet i Danmark – taper 377.000 DKK pr bil

Livet som nytt bilmerke er tøft. Nio, som floppet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mannen bak verdens første Ford Mustang er død

Han kom hjem fra Korea-krigen, fikk jobb hos Ford og endte opp med å lage tidenes første Ford Mustang. Harold Sperlich ble 95 år...

Importor hjelper danske eiere av biler med dødelig motorhavari

I følge Wismo Group er oppmerksomheten til de problematiske PureTech-motorene fra Stellantis "gamle nyheter" i Danmark. I Danmark er det ikke en garanti men...

Volvo er ikke redd for å bli forbudt i USA

De burde riste på hendene over utsiktene til å miste et stort marked. Men offisielt er ikke Volvos direktør redd for et forbud i...

Populære biler er fulle av farlige feil å se

De har kun lov til å kjøre 30 km/t. Selv om EU sier 45 km/t. Nå viser det seg at svenskenes A-traktorer er fulle...

Tesla ydmyket av ukjent bilmerke – selger mange flere biler

Det er ikke bare i Danmark Tesla har tapt terreng. I Kina selger Xiaomi, som nettopp har begynt å bygge biler, nå ut enn...

Ford blir den nye Porsche, sier direktør

Spør du Fords direktør Jim Farley, er det ingen tvil om at merket blir den nye Porsche. I hvert fall når det gjelder terrengkorvetter....

Konfiskert Ferrari solgt for millioner på auksjon

Det var en kort glede en da 61 år gammel mann hadde i en innleid Ferrari 488 Spider. Samme dag ble han beslaglagt for...

Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe....

Magnussen prøver for tredje gang å vinne vill racing-ære

Tredje gang kan være heldig for danske Kevin Magnussen. Denne helgen kan K-Mag vinne 24-timers slob på Daytona International Speedway i USA. Kevin Magnussen...

Lovforslaget forbyr kommuner å redusere hastigheten

Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene. Et nytt lovforslag, som nå er til...

Toyota er verdens største bilmerke til tross for elbilskepsis

Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Likevel holder Toyota fast på førsteplassen. Toyota...

23 procent af Teslaer dumper til syn i Danmark

23 prosent av den populære Tesla Model 3 dumper den periodiske visningen i Danmark. Det viser et nytt oppgjør. FDM kaller det «en rasende...