I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene.
Krisetider i bilindustrien fører til omfattende permitteringer. I fjor sa de største selskapene i den europeiske delen av bransjen farvel til hele 54.000 ansatte.
Fallende produksjon og økonomiske utfordringer har tvunget bedrifter til å kutte ned. Dette kommer frem av en ny rapport.
Clepa, bransjeforeningen for bilindustrien, har publisert en rapport som viser omfanget av krisen.
I rapporten dokumenterer Clepa de mange permitteringene som har funnet sted det siste året. Bosch alene har varslet at arbeidsstokken og dermed antall ansatte på lønningslisten må kuttes med 5500 ansatte.
Underleverandøren Webasto sliter med en gjeld på 1 milliard euro, og hos girkassegiganten ZF må du i løpet av de neste 5 til 6 årene finne over 40 milliarder kroner i besparelser.
Siden koronapandemien har bilproduksjonen i EU falt med 20 prosent. 86.000 arbeidsplasser har forsvunnet hos underleverandører i samme periode.
– Dersom etterspørselen ikke øker og Europa gjenvinner sin konkurransekraft, vil bølgen av oppsigelser fortsette i flere år til, advarer Clepa i en pressemelding .
Audi er blant bilmerkene som har kuttet mest. I februar stengte merket sin fabrikk i Belgia. Det betyr at over 3000 ansatte snart står uten jobb.
Situasjonen i bilbransjen er alvorlig, og de mange permitteringene vitner om en bransje i krise. Det er imidlertid ikke alle steder i bransjen det går dårlig. Eller rett frem i revers.
Senest kunne Boosted fortelle at Toyota ser etter minst 100 nye personer per måned til en fabrikk i Frankrike. Og at det er et akutt behov for 500 nyansatte nå og her.
Den kinesiske BYD skyter også fart. Faktisk så mye at i løpet av en periode på bare tre måneder i løpet av 2024 sysselsatte merket 200 000 nye mennesker.
Og tilbake i februar samme år kunne Aston Martin kunngjøre at de trenger 400 nye mennesker til en like ny fabrikk i byen St Athan i Wales. Når det gjelder det britiske merket, er det spesielt DBX- og Vantage-modellene som driver veksten.
Hjemme er det også behov for mekanikere og ansatte i bilbransjen. Men mange av dem har blitt støvsuget av andre bransjer. Det er særlig de yngste på arbeidsmarkedet som ikke bryr seg om bilbransjen. Det viste en undersøkelse tilbake i mai.