Hver 5. vil ha en Tesla selv om Musk er regissør

I en ny undersøkelse sier én av fem sjåfører at de fortsatt ønsker å kjøpe en Tesla, selv om Elon Musk kan opptre provoserende.

Hver femte bilist i Tyskland vurderer fortsatt å kjøpe en Tesla, selv om Elon Musks utspill vekker kritikk fra flere sider. En ny undersøkelse fra Civey viser imidlertid at flertallet av forbrukerne tar avstand fra Musks handlinger.

Dette er skrevet av Automobilwoche .

Undersøkelsen, som ble gjennomført i midten av januar med 5000 deltakere, avslører at 65 prosent av forbrukerne opplever Musks oppførsel som problematisk og derfor ikke ønsker å kjøpe en Tesla.

Likevel tror 19 prosent av de spurte – eller litt over én av fem – at de er tiltrukket av Musks kontroversielle personlighet. Faktisk svarer de at Musk alene er grunn nok til å kjøpe en Tesla. De resterende 16 prosentene er i tvil.

– Det er knapt noe annet selskap som er så nært knyttet til sin direktør som Tesla er med Elon Musk.

Det er en forbindelse som både er en velsignelse og en forbannelse, sier Civey-bilekspert Christian Riedl.

Riedl påpeker at den nære forbindelsen mellom Musk og Tesla skaper en polarisering som kan være risikabel for bilmerket.

– Denne polariseringen utgjør betydelige risikoer for merkevaren, ettersom den skyver produktet – i dette tilfellet korklærne – i bakgrunnen.

Det gjenstår å se om Tesla vil forsøke å skille merkevarens image fra Musk og i stedet fokusere på noe annet i markedsføringen. Men så langt er det ingen indikasjoner på det.

Tvert imot indikerer undersøkelsen at Tesla drar nytte av det kontroversielle bildet som Elon Musk har tilegnet seg i manges øyne og bevissthet.

– Hvis 20 prosent føler seg mer motivert til å kjøpe Tesla basert på én manns oppførsel, har merket fortsatt mye uutnyttet potensial.

Til tross for fortsatt interesse for elbiler fra Tesla, så selskapet en nedgang i salget i Tyskland i fjor.

Antall nye Teslaer falt bare i Tyskland med over 40 prosent til cirka 37 600 biler i løpet av 2024. Også hjemme gikk merket tilbake. Imidlertid ikke nok til at noe annet merke kan rokke ved at Model Y fortsatt er danskenes favorittbil. Slik var det også i 2023.

Globalt klarte imidlertid Tesla å opprettholde merkets posisjon som den største produsenten av elbiler, like foran den kinesiske konkurrenten BYD.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...