25. januar, 2025

Hver 5. vil ha en Tesla selv om Musk er regissør

I en ny undersøkelse sier én av fem sjåfører at de fortsatt ønsker å kjøpe en Tesla, selv om Elon Musk kan opptre provoserende.

Hver femte bilist i Tyskland vurderer fortsatt å kjøpe en Tesla, selv om Elon Musks utspill vekker kritikk fra flere sider. En ny undersøkelse fra Civey viser imidlertid at flertallet av forbrukerne tar avstand fra Musks handlinger.

Dette er skrevet av Automobilwoche .

Undersøkelsen, som ble gjennomført i midten av januar med 5000 deltakere, avslører at 65 prosent av forbrukerne opplever Musks oppførsel som problematisk og derfor ikke ønsker å kjøpe en Tesla.

Likevel tror 19 prosent av de spurte – eller litt over én av fem – at de er tiltrukket av Musks kontroversielle personlighet. Faktisk svarer de at Musk alene er grunn nok til å kjøpe en Tesla. De resterende 16 prosentene er i tvil.

– Det er knapt noe annet selskap som er så nært knyttet til sin direktør som Tesla er med Elon Musk.

Det er en forbindelse som både er en velsignelse og en forbannelse, sier Civey-bilekspert Christian Riedl.

Riedl påpeker at den nære forbindelsen mellom Musk og Tesla skaper en polarisering som kan være risikabel for bilmerket.

– Denne polariseringen utgjør betydelige risikoer for merkevaren, ettersom den skyver produktet – i dette tilfellet korklærne – i bakgrunnen.

Det gjenstår å se om Tesla vil forsøke å skille merkevarens image fra Musk og i stedet fokusere på noe annet i markedsføringen. Men så langt er det ingen indikasjoner på det.

Tvert imot indikerer undersøkelsen at Tesla drar nytte av det kontroversielle bildet som Elon Musk har tilegnet seg i manges øyne og bevissthet.

– Hvis 20 prosent føler seg mer motivert til å kjøpe Tesla basert på én manns oppførsel, har merket fortsatt mye uutnyttet potensial.

Til tross for fortsatt interesse for elbiler fra Tesla, så selskapet en nedgang i salget i Tyskland i fjor.

Antall nye Teslaer falt bare i Tyskland med over 40 prosent til cirka 37 600 biler i løpet av 2024. Også hjemme gikk merket tilbake. Imidlertid ikke nok til at noe annet merke kan rokke ved at Model Y fortsatt er danskenes favorittbil. Slik var det også i 2023.

Globalt klarte imidlertid Tesla å opprettholde merkets posisjon som den største produsenten av elbiler, like foran den kinesiske konkurrenten BYD.

Latest

Don't miss

Gigant ønsker å kjøpe Renault helt ut av bilmerket

Honda vil helst at Renault kuttet alle bånd med...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder...

Citroën-sjefen avviser: Vi jobber ikke med en ny 2CV

Kilder nær Citroën sier til engelske medier at bilen...

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo...

Den første Tesla Cybertruck er blitt lovlig i Norge

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar-regissøren strekker seg etter Musk: «Uakseptabelt»

Polestars nye direktør Michael Lohscheller går nå rett etter Tesla-direktør Elon Musks opptreden, som han kaller uakseptabel. – «Det gjør du bare ikke», sier...

Bilgigant konkurs etter 78 år – 1600 mister jobben

En annen underleverandør i tysk bilindustri har snudd. Voit Automotive, som har 1600 ansatte, gikk konkurs torsdag denne uken. Voit Automotive, en tysk underleverandør...

Elbiler har mistet 90 prosent av rekkevidden på ett år

På et drøyt år har en Neta Aya, som er en kinesisk elbil, mistet 90 prosent av rekkevidden. Bilen kostet over 74.000 kr fra...

Nå jukser Tesla fagforeningen med gamle skrapbiler

Konflikten mellom Tesla og den svenske fagforeningen IF Metall er langt fra tapt. Nå "jukser" Tesla rundt med gamle skrapbiler. Konflikten mellom en rekke...

Et annet bilmerke dropper å bygge kun elbiler

Bilmerket Smart, som ble grunnlagt i 1997, beklager nå også planen om kun å bygge elbiler. Merket anerkjenner at kundene leter etter bensinbilen. Bilindustrien...

Tjener over 7 millioner på kamera – 34 000 er blitsen

I en tysk kommune vedtok et politisk flertall å sette opp en kamerafelle. Det viste seg å være en lønnsom idé, da over 34.000...

Aktivister skrev «Heil» på tysk Tesla-fabrik

Tysk politi og etterretning har satt i gang en etterforskning av en «heil» ved Teslas tyske fabrikk som aktivister hevder ligger bak. Tysk politi...

Polestar lager «en Tesla» – hypet elbil er utsatt

Polestar vil helst ikke svare på spørsmål når det gjelder Polestar 6. Bilen, som skulle vært på veiene i 2026, er utsatt. Polestar vil...

Citroën-sjefen avviser: Vi jobber ikke med en ny 2CV

Kilder nær Citroën sier til engelske medier at bilen er på vei. Men selv regissør Thierry Koskas avviser at en ny 2CV er rett...

Bilmerke konkurs – klarte kun å bygge 5 elbiler

Den nederlandske Voitures Extravert ønsket å konvertere klassiske Porscher til elbiler. Nå har de gått tom for penger og lagt ned virksomheten etter en...

Tesla har alvorlige rustproblemer, sier nordmenn

Nordmennene har vært ute med riven når det gjelder rust på Teslas modeller. – Tesla Model 3 ruster på noen veldig merkelige steder, står...

Storbank hyller Elon Musk: «Han er vår tids Einstein»

De har lengtet for sterkt etter ham. Men nå kaller ledelsen i storbanken JP Morgan Tesla-direktør Elon Musk for «vår tids Einstein». JP Morgan,...