2024 var ikke noe jubelår for BMW-utviklede Toyota Supra. Faktisk solgte japanerne flere eksemplarer av Mirai-hydrogenbilen i Europa.
Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra-modeller i Europa i løpet av 2024. Dette selv om hydrogenbilen kun selges i svært få land – inkludert Danmark – og infrastrukturen nærmest er fraværende.
For eksempel ble de siste hydrogenstasjonene stengt i Danmark allerede i september 2023. Nye EU-regler kan imidlertid tvinge stasjonene i gir igjen. Les mer om det her .
Mirai, som er en hydrogendrevet sedan, solgte Toyota nøyaktig 533 eksemplarer fordelt rundt i Europa. Til sammenligning ble det kun solgt 442 Supras i hele 2024. Og i år forsvinner modellen helt.
Ifølge Motor1 skyldes Mirais relative suksess populariteten blant taxisjåfører. Hydrogenbilen har også kort som en taxi her hjemme. Men disse forsvant sammen med hydrogenstasjonene.
Stasjonene er også bilens absolutt største utfordring. Mens de har forsvunnet helt her hjemme, er det nå færre enn 200 steder hvor hydrogenbileiere kan fylle på i hele Europa. Slik så det i hvert fall ut under en telling i fjor sommer.
Med 86 tankalternativer har Tyskland det største antallet hydrogenstasjoner i EU. Mens Frankrike har 27 og Nederland henger etter med 24.
At Supra fortsatt ikke kan velte Mirai salgsmessig kan knyttes til bilens enormt høye pris flere steder i Europa.
Hjemme koster bilen for eksempel over en million kroner med den BMW-utviklede rette sekseren. Til sammenligning kan samme bil fås i USA for kun 330.000 DKK. Eller det samme som en velutstyrt elbil i Danmark.
Selv om både Supra og søsterbilen BMW Z4 nærmer seg pensjonsalderen, gir verken japanerne eller tyskerne slipp på hverandre. De to bilmerkene har i stedet utvidet samarbeidet slik at BMWs første serieproduserte hydrogenbil lanseres i 2028.
Toyota har også allerede bekreftet at Supra vil få en etterfølger. Motsatt er det uvisst om samarbeidet med BMW også blir utvidet på den måten.
En annen sportsbil fra Toyota, GR86, forsvant fra det europeiske markedet i fjor. Offisielt på grunn av nye cybersikkerhetsforskrifter som bilen ikke kan leve opp til. Derfor stoppet salget i mai.
Fordi den ble tatt av markedet, klarte GR86 å bli solgt i 920 eksemplarer. GR Yaris klarte seg bedre med salg på 5.624 biler.
Toyotas totale salg i Europa økte med 3 prosent til 1 128 948 biler i 2024. Lexus, Toyotas luksusmerke, så en økning på hele 20 prosent til 88 184 biler. Til sammen solgte de to merkene 1.217.132 biler, som er rekord for Toyota i Europa.