27. januar, 2025

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra i 2024

2024 var ikke noe jubelår for BMW-utviklede Toyota Supra. Faktisk solgte japanerne flere eksemplarer av Mirai-hydrogenbilen i Europa.

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra-modeller i Europa i løpet av 2024. Dette selv om hydrogenbilen kun selges i svært få land – inkludert Danmark – og infrastrukturen nærmest er fraværende.

For eksempel ble de siste hydrogenstasjonene stengt i Danmark allerede i september 2023. Nye EU-regler kan imidlertid tvinge stasjonene i gir igjen. Les mer om det her .

Mirai, som er en hydrogendrevet sedan, solgte Toyota nøyaktig 533 eksemplarer fordelt rundt i Europa. Til sammenligning ble det kun solgt 442 Supras i hele 2024. Og i år forsvinner modellen helt.

Ifølge Motor1 skyldes Mirais relative suksess populariteten blant taxisjåfører. Hydrogenbilen har også kort som en taxi her hjemme. Men disse forsvant sammen med hydrogenstasjonene.

Stasjonene er også bilens absolutt største utfordring. Mens de har forsvunnet helt her hjemme, er det nå færre enn 200 steder hvor hydrogenbileiere kan fylle på i hele Europa. Slik så det i hvert fall ut under en telling i fjor sommer.

Med 86 tankalternativer har Tyskland det største antallet hydrogenstasjoner i EU. Mens Frankrike har 27 og Nederland henger etter med 24.

At Supra fortsatt ikke kan velte Mirai salgsmessig kan knyttes til bilens enormt høye pris flere steder i Europa.

Hjemme koster bilen for eksempel over en million kroner med den BMW-utviklede rette sekseren. Til sammenligning kan samme bil fås i USA for kun 330.000 DKK. Eller det samme som en velutstyrt elbil i Danmark.

Selv om både Supra og søsterbilen BMW Z4 nærmer seg pensjonsalderen, gir verken japanerne eller tyskerne slipp på hverandre. De to bilmerkene har i stedet utvidet samarbeidet slik at BMWs første serieproduserte hydrogenbil lanseres i 2028.

Toyota har også allerede bekreftet at Supra vil få en etterfølger. Motsatt er det uvisst om samarbeidet med BMW også blir utvidet på den måten.

En annen sportsbil fra Toyota, GR86, forsvant fra det europeiske markedet i fjor. Offisielt på grunn av nye cybersikkerhetsforskrifter som bilen ikke kan leve opp til. Derfor stoppet salget i mai.

Fordi den ble tatt av markedet, klarte GR86 å bli solgt i 920 eksemplarer. GR Yaris klarte seg bedre med salg på 5.624 biler.

Toyotas totale salg i Europa økte med 3 prosent til 1 128 948 biler i 2024. Lexus, Toyotas luksusmerke, så en økning på hele 20 prosent til 88 184 biler. Til sammen solgte de to merkene 1.217.132 biler, som er rekord for Toyota i Europa.

Latest

Don't miss

Nekter å drepe bensinbilen – BMW-sjef stopper

Oliver Zipse har i mange år nektet å legge...

Bilmerke nær konkurs – 1000 mister jobben

Grunnleggeren er en dømt forbryter. Nå står Nikola Motors...

Volvos søstermerke kan bli tvunget til å endre navn

Zeekr er et av de utallige Geely-merkene og dermed...

Citroën-sjefen avviser: Vi jobber ikke med en ny 2CV

Kilder nær Citroën sier til engelske medier at bilen...

Elbiler har mistet 90 prosent av rekkevidden på ett år

På et drøyt år har en Neta Aya, som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Dansk selskap inngår en enorm avtale med Elon Musk

Mot slutten av 2025 vil danske SAS-kunder kunne fly og bruke Elon Musks internett, Starlink, samtidig. Det danske flyselskapet SAS har inngått en avtale...

Så mange Tesla-eiere tror de lider av Tesla-skam

En ny undersøkelse viser at tre av ti Tesla-eiere i Nederland gjerne vil kvitte seg med bilen sin. De nederlandske elbileierne har faktisk funnet...

Citroën tilbakekaller 800.000 biler med en dødelig defekt

Citroën er det siste merket som innrømmer at det fortsatt er plaget av defekte kollisjonsputer fra den såkalte Takata-skandalen. Citroën tilbakekaller mer enn 800.000...

Avgjort: Kevin Magnussen var ikke skyld i ulykken

Tredje gang var ikke heldig for Kevin Magnussen, da dansken returnerte til 24-timers Rolex 24 At Daytona. Men han var ikke skyld i BMWs...

Dansk bilimportør sier opp sine ansatte i massevis

Fredag ble ansatte både i Sverige og Danmark informert om at de har fått sparken og dermed er ute av Wismo Group. Minst én...

Politiet måtte fly for å stoppe Mercedesen i 280 km/t

Politiet måtte bokstavelig talt fly en stund for å følge en rotete Mercedes C63 AMG som bare ikke ville stoppe. Svensk politi måtte bruke...

Volvos søstermerke bygger drosjer som kjører på alkohol

Hos den kinesiske Geely-gruppen, som bl.a. egen Volvo – du jobber med annet og mer enn elbiler. Soster-merket er kresen når det gjelder alkohol....

Nyoppdaget asteroide var faktisk kjent Tesla

2018 CN41 ble erklært en asteroide. Men bare to dager senere måtte Minor Planet Center innrømme at det var den berømte Tesla Roadsteren som...

Sverige vil gjøre det umulig å kjøre for fort

Trafikverket i Sverige vil gjerne gjøre det umulig å kjøre for fort på landets veier. For det første må firmabilene begrenses. Den svenske myndigheten...

Til tross for loven er elbiler oftest involvert i disse ulykkene

Et forlik viser at elbiler i enkelte tilfeller er overrepresentert i enkelte trafikkulykker. Det er spesielt fotgjengere som går utover. Elbiler er oftere involvert...

Som rusten bil koster Tesla Model 3 én million kroner

Har du tenkt på hva din siste tur skal foregå i? Hvis svaret er en Tesla Model 3, er den tilgjengelig som rusten bil...

Den neste Audi RS6 mister sin brutale V8-motor

Det blir ikke en 4-liters twin-turbo V8-motor i den neste Audi RS6, som faktisk ikke skal ha det navnet i det hele tatt. Neste...