Hver tredje sjåfør slår av den adaptive cruisekontrollen

Nye tall fra analyseselskapet Kantar Sifo viser at nesten én av tre sjåfører slår av den adaptive cruisekontrollen. Enda flere slår av kjørefeltassistenten.

En ny undersøkelse viser at nesten én av tre sjåfører deaktiverer den adaptive cruisekontrollen i bilen.

Undersøkelsen, utført av Kantar Sifo for Folksam, avslører en trend i vekst. Bilister velger bort å bruke de avanserte assistansesystemene designet for å øke trafikksikkerheten.

Assistentsystemer som adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og filassistent er standard i mange nye biler. Disse systemene kan bidra til å forhindre ulykker ved å varsle sjåføren om potensielle farer og, i noen tilfeller, til og med gripe inn for å rette opp kollisjonen.

Undersøkelsen viser imidlertid at en betydelig andel av sjåførene velger å slå av disse systemene. 29 prosent av de spurte deaktiverer filassistenten, mens 26 prosent ikke bruker den adaptive cruisekontrollen. 16 prosent slår til og med av den mer avanserte aktive kjørefeltassistenten.

Menns og kvinners årsaker til å deaktivere systemene er forskjellige. Menn oppgir oftere manglende arbeidserfaring som årsak, mens kvinner oftere viser til manglende kunnskap om hvordan systemene fungerer.

– For å få sjåførene til å ikke aktivt slå av systemene, må både kunnskapsnivået og kjøreopplevelsen forbedres, sier Maria Klingegård, trafikkforsker i Folksam.

En tysk undersøkelse fra 2023 bekrefter trenden. Også her ser man at mange sjåfører velger å deaktivere assistentsystemene.

Det er nok at systemet varslet unødvendig eller tok tak i rattet en eller to ganger for at bileieren skal slå det av for godt, sier Benedikt Holzmann, forsker ved Universitetet i Kempten.

Resultatene av undersøkelsene reiser spørsmålet om hvordan man best kan informere sjåførene om riktig bruk av assistansesystemer.

Det er avgjørende at sjåførene forstår hvordan systemene fungerer og hvilke fordeler de gir, slik at de kan brukes effektivt for å øke trafikksikkerheten.

Hvis hver tredje bilist fortsetter å velge å deaktivere disse potensielt livreddende systemene, går en verdifull mulighet til å forbedre trafikksikkerheten glipp av, mener personene bak studien.

Gjentatte ganger har imidlertid andre undersøkelser også vist at sjåfører er avhengige av teknologi for å ta over for dem. Men det er ikke alltid tilfelle.

Boosted har kunnet fortelle om flere ulykker forårsaket av sjåfører som trodde bilene deres var selvkjørende med for eksempel den adaptive cruisekontrollen på.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...