29. januar, 2025

Hver tredje sjåfør slår av den adaptive cruisekontrollen

Nye tall fra analyseselskapet Kantar Sifo viser at nesten én av tre sjåfører slår av den adaptive cruisekontrollen. Enda flere slår av kjørefeltassistenten.

En ny undersøkelse viser at nesten én av tre sjåfører deaktiverer den adaptive cruisekontrollen i bilen.

Undersøkelsen, utført av Kantar Sifo for Folksam, avslører en trend i vekst. Bilister velger bort å bruke de avanserte assistansesystemene designet for å øke trafikksikkerheten.

Assistentsystemer som adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og filassistent er standard i mange nye biler. Disse systemene kan bidra til å forhindre ulykker ved å varsle sjåføren om potensielle farer og, i noen tilfeller, til og med gripe inn for å rette opp kollisjonen.

Undersøkelsen viser imidlertid at en betydelig andel av sjåførene velger å slå av disse systemene. 29 prosent av de spurte deaktiverer filassistenten, mens 26 prosent ikke bruker den adaptive cruisekontrollen. 16 prosent slår til og med av den mer avanserte aktive kjørefeltassistenten.

Menns og kvinners årsaker til å deaktivere systemene er forskjellige. Menn oppgir oftere manglende arbeidserfaring som årsak, mens kvinner oftere viser til manglende kunnskap om hvordan systemene fungerer.

– For å få sjåførene til å ikke aktivt slå av systemene, må både kunnskapsnivået og kjøreopplevelsen forbedres, sier Maria Klingegård, trafikkforsker i Folksam.

En tysk undersøkelse fra 2023 bekrefter trenden. Også her ser man at mange sjåfører velger å deaktivere assistentsystemene.

Det er nok at systemet varslet unødvendig eller tok tak i rattet en eller to ganger for at bileieren skal slå det av for godt, sier Benedikt Holzmann, forsker ved Universitetet i Kempten.

Resultatene av undersøkelsene reiser spørsmålet om hvordan man best kan informere sjåførene om riktig bruk av assistansesystemer.

Det er avgjørende at sjåførene forstår hvordan systemene fungerer og hvilke fordeler de gir, slik at de kan brukes effektivt for å øke trafikksikkerheten.

Hvis hver tredje bilist fortsetter å velge å deaktivere disse potensielt livreddende systemene, går en verdifull mulighet til å forbedre trafikksikkerheten glipp av, mener personene bak studien.

Gjentatte ganger har imidlertid andre undersøkelser også vist at sjåfører er avhengige av teknologi for å ta over for dem. Men det er ikke alltid tilfelle.

Boosted har kunnet fortelle om flere ulykker forårsaket av sjåfører som trodde bilene deres var selvkjørende med for eksempel den adaptive cruisekontrollen på.

Latest

Don't miss

Offiser kort feil – satt og så på porno bak rattet

En ledende offiser har innrømmet at han så på...

Bilmerkets overvåking av sjåfører som er utsatt ved en feiltakelse

Japanske Subaru har tettet et sikkerhetshull i merkets såkalte...

Firma bag dansk bilforretning fyrer 350 folk ekstra

Norske Schibsted Media, som bl.a. eier flere store aviser...

Toyota er verdens største bilmerke til tross for elbilskepsis

Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få...

Ford tilbakekaller 272.000 bensinbiler med batteriproblemer

Det er ikke bare i elbiler at batteriene skaper...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Så sakte forkortet danskene motorsykkelveien i 2024

Danske bilister kjører stadig saktere på motorveier og landeveier. Generelt går det tregere enn for 2022, viser nye tall fra Vegvesenet. Danskene holder farten...

Danske Conrad var 5 sekunder fra seier i det berømte løpet

Det var ingen dansketriumf under 24 Hours of Daytona. 24-timersløpet ble avbrutt i helgen. Conrad Laursen var bare 5 sekunder fra seier. Den danske...

Den kjente Volvo-forhandleren vant to Volkswagen i Lotto

Den svenske Volvo-forhandleren Jakob Walfridson er litt av en nasjonal kjendis. Nå har han vunnet to biler fra konkurrenten han ikke vil røre. Bilforhandler...

Bilforhandler erkjenner hackerangrep – meldt til politiet

Den danske BMW-forhandleren erkjenner i en e-post til sine kunder at virksomheten har vært utsatt for et hackerangrep. Saken er nå anmeldt til politiet....

Kinas eksport av elbiler har falt med 10 prosent

Innen 2023 vil Kinas eksport av elbiler øke med 81 prosent. Det bildet ble snudd til et minus på 10 prosent i 2024 med...

Tyske bilfabrikker kan selges til Kina, sier VW

Volkswagen bekrefter nå åpent at de ser på om fabrikkene merket ønsker å stenge kan selges til og leveres av kinesiske bilmerker. Volkswagen bekrefter...

Dansk bilforhandler truet – «Om 5 dager er det over»

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard blir for tiden utpresset av hackergruppen DragonForce, som truer med å offentliggjøre stjålne data. Den danske bilforhandleren Jan Nygaard...

Bilgiganten kutter ned og sparker 2000 ansatte

Nissan planlegger å gifte Honda inn i en ny bilgruppe. Men det betyr ikke at japanerne kan bruke mye penger. Tvert imot må 2000...

Nye tall: Salget av elbiler i Europa falt i 2024

Selv om salget av biler totalt sett gikk litt opp, falt salget av rene elbiler i Europa i løpet av 2024. Importørene etterlyser mer...

Flertallet av tyskerne vil forby fri fart på Autobahn

Det har vært et hett tema i flere tiår. Men nå viser en undersøkelse fra Autoscout at et flertall av tyskerne vil forby fri...

73.000 har kjøpt mye dyrere Tesla på 5 dager

Litt over en uke har nå gått siden Tesla løftet lokket på den ansiktsløftede Model Y og en høyere pris. Men det har ikke...

Ingen vil ha elbiler med 110.000 kr. med rabatt

I to år har en rekke elbiler stått stille uten at noen har vist interesse for dem. Det hjelper heller ikke å senke prisen...