Bilforhandlere er lei Audi: «Det er for dyrt»

I fjor tapte Audi både terreng til konkurrentene og mye av merkets eget salg. Nå har forhandlerne fått nok – bilene er for dyre.

Audis forhandlere i Tyskland er i opprør. De opplever en betydelig nedgang i salget, og de mener de høye prisene, spesielt på elbilene, er skyld i den negative utviklingen. Denne misnøyen har skapt uro i bilindustrien og reiser spørsmål om Audis fremtidige strategi.

Styreleder i sammenslutningen av VW- og Audi-forhandlere i Tyskland, Alexander Sauer-Wagner, har nå gått til media med sin bekymring for situasjonen. Han representerer 2000 forhandlere og viser til at den massive nedgangen i salget av Audi-biler har pågått lenge.

– Vi har merket et massivt fall i salget for Audi-merket i lang tid, sier han til Der Spiegel .

Prisen på mange Audi-modeller overstiger nå 100 000 euro når tilleggsutstyr velges. Dette har fått en del tyske kjøpere til å snu ryggen til Audi og heller velge biler fra søstermerket Skoda. Skoda-bilene er basert på samme plattformer som Audi, men tilbys til en lavere pris.

Forhandlerne opplever at kundene velger bort Audi A6 til fordel for Skoda Superb. De ser etter billigere modeller, men Audi satser på dyrere varianter med høyere hestekrefter.

– Vi mangler en rimeligere grunnmodell med dieselmotor, i stedet tilbyr Audi først og fremst dyrere modeller med mye hestekrefter, sier forhandleren til Spiegel.

Audi har valgt å investere i Formel 1 for å styrke merkevarens image. Denne satsingen er imidlertid kostbar, selv om Audi allerede har solgt store deler av det som i dag er Sauber til Qatars statlige investeringsfond for å finansiere prosjektet.

Styrelederen i forhandlerforeningen er i tvil om Formel 1-satsingen kan snu den negative salgstrenden.

– Det er virkelig et kraftig markedsføringsverktøy. Men de neste årene vil Formel 1 sannsynligvis bare ha en liten innvirkning på Audis salg i Tyskland.

Audis fremtid på det tyske markedet avhenger av om de klarer å møte forhandlernes bekymringer og tilpasse seg kundenes behov. Merket har imidlertid varslet flere prisøkninger. Les mer om det her .

Spørsmålet er om Audi vil endre sin prisstrategi og satse på rimeligere modeller, eller om de vil fortsette dagens kurs med fokus på eksklusivitet og høyteknologiske løsninger.

Uansett hvilken vei Audi velger, vil det være viktig for både forhandlere og kunder i fremtiden.

Det blir spennende å følge utviklingen og se hvordan Audi navigerer i det konkurranseutsatte bilmarkedet.

Kritikk fra forhandlere og fallende salgstall tyder på at Audi står overfor en utfordring. De må finne en balanse mellom å opprettholde imaget som et premiummerke og samtidig tilby biler som er tilgjengelige for en bredere kundegruppe.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...