En ny studie har analysert at elbiler nรฅ kan matche bensinbiler, mens det fortsatt er et stykke igjen til dieselbilenes kjรธrelengde nรฅr det gjelder levetid.
En ny undersรธkelse viser at elbiler ennรฅ ikke kan matche levetiden til dieselbiler, selv om plug-in-biler har tatt igjen bensinbilene.
Forskere fra University of Birmingham og London School of Economics (LSE) har analysert data fra 30 millioner biler for รฅ undersรธke levetiden til elbiler sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
Undersรธkelsen, basert pรฅ anonymiserte data fra britiske bilinspeksjoner, viser at elbiler har tatt store fremskritt, men fortsatt ligger bak dieselbiler nรฅr det kommer til lang levetid.
โ Selv om elbiler representerer en nyere teknologi som tradisjonelt er mindre pรฅlitelig, har de utviklet seg raskt.
โ De nyeste elbilene forventes รฅ overstige levetiden til gjennomsnittlige bensinbiler i samme kategori, sier folkene bak studien.
Undersรธkelsen viser at en moderne elbil har en gjennomsnittlig levetid pรฅ 18,4 รฅr og kan kjรธre 200.000 kilometer. Bensinbiler har en levetid pรฅ 18,7 รฅr og kjรธrer 187.000 kilometer i gjennomsnitt. Dieselbiler har en kortere levetid pรฅ 16,3 รฅr, men kjรธrer ofte opptil 410 000 kilometer.
Elbiler forbedres imidlertid raskere enn bensin- og dieselbiler nรฅr det kommer til pรฅlitelighet. For hvert produksjonsรฅr synker sannsynligheten for feil i elbiler med 12,6 prosent. Dette skal sammenlignes med 6,7 prosent for bensinbiler og kun 1,9 prosent for dieselbiler.
โ Resultatene vรฅre gir viktig innsikt i elbilers levetid og miljรธpรฅvirkning. Elbiler er ikke lenger bare et nisjealternativ.
Men et bรฆrekraftig alternativ til tradisjonelle biler โ et viktig skritt mot en fremtid med null CO2-utslipp, sier Dr. Viet Nguyen-Tien fra LSE.
Professor Robert Elliott fra Birmingham University legger til at han mener at elbiler har flere miljรธfordeler i takt med en annen energimiks.
โ Elbiler har betydelige miljรธgevinster. Spesielt ettersom Europa gรฅr over til en mer fornybar energimiks.
โ Til tross for hรธyere utslipp fra produksjon, kan en langvarig elbil raskt kompensere for CO2-avtrykket og bidra til kampen mot klimaendringer โ noe som gjรธr dem til et mer bรฆrekraftig, langsiktig valg.
Forskerne understreker imidlertid at det fortsatt er behov for mer forskning pรฅ elbilers levetid. Vi er fortsatt i tidlig fase av elbilens nรฅvรฆrende utvikling, og det er ukjent hvordan moderne elbiler vil klare seg om 20 eller 30 รฅr.
I tillegg er kostnadene ved รฅ bytte batterier fortsatt betydelig hรธyere enn for tilsvarende komponenter i bensin- og dieselbiler. Til slutt erkjenner forskerne at noen av dataene fra bilkontrollene kan vรฆre feil pรฅ grunn av mรฅten de er registrert pรฅ.
Selv om elbiler har gjort store fremskritt, er det fortsatt utfordringer som mรฅ overvinnes fordi de kan matche levetiden til dieselbiler.