Volkswagen bekrefter nå åpent at de ser på om fabrikkene merket ønsker å stenge kan selges til og leveres av kinesiske bilmerker.
Volkswagen bekrefter at bilfabrikkene merket planlegger å legge ned i Tyskland kan ende opp med å bli solgt til kinesiske bilmerker.
Kineserne kommer inn i bildet fordi nedleggelsen eller frasalget av fabrikkene er en del av en større spareplan som Volkswagen må hente inn milliarder av kroner fra.
Tidligere har Audi, som er en del av Volkswagen-konsernet, varslet at merket vil legge ned sin eneste fabrikk i Belgia i begynnelsen av 2025 – nemlig den i Brussel. Nedleggelsen betyr at det kun er én bilfabrikk igjen i hele landet. Den har Volvo på seg.
Nå vurderer det tyske konsernet å selge ytterligere bilfabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd før.
– Det er klart det kan tenkes. Det vil senke inngangsbarrieren for disse konkurrentene. Jeg tror på frihandel, sier Audis administrerende direktør, Gernot Döllner, i et intervju med Financial Times .
Volkswagens økonomisjef, David Powels, bekrefter også at salg av bilfabrikker til kinesiske bilprodusenter er et alternativ.
– Vi er åpne for enhver diskusjon om ethvert tema med enhver partner, sier han til Financial Times.
– I en dynamisk verden må du holde alle muligheter åpne.
Kinesiske bilmerker har så langt hatt begrenset suksess med å selge biler i Europa. Mange av de kinesiskproduserte bilene som selges i Europa kommer fra merker som Tesla, Volvo og Polestar, som ikke markedsfører seg som kinesiske.
Ved å etablere bilfabrikker i Europa kan kinesiske produsenter bedre tilpasse bilene til europeisk etterspørsel. Japanske og koreanske bilprodusenter har lenge produsert biler for det europeiske markedet lokalt i Europa.
Nissan har for eksempel en enorm fabrikk i England. Men japanerne har allerede advart om at den britiske regjeringens krav til elbiler kan ende opp med å bety tap av tusenvis av arbeidsplasser. Les mer om det her .
Tilbake i Tyskland kan salg av Volkswagen-fabrikkene også være en måte for de kinesiske merkene å unnslippe EUs straffetoll. Ekstratollen er utelukkende rettet mot elbiler produsert i Kina.
Tariffen rammer imidlertid også Volkswagen-konsernet. Breakaway-merket Cupra vil få bygget Tavascan-elbilen på en av Volkswagens joint venture-samlebånd i Kina.