Innen 2023 vil Kinas eksport av elbiler รธke med 81 prosent. Det bildet ble snudd til et minus pรฅ 10 prosent i 2024 med straffetoll.
Kinas eksport av elbiler har falt med 10 prosent i 2024 som fรธlge av EUs straffetoll pรฅ kinesiskproduserte elbiler. Nedgangen markerer en endring i forhold til 2023, da eksporten av elbiler รธkte med hele 81 prosent.
Det er budskapet China Association of Automobile Manufacturers .
Fallet kan tilskrives tilleggstollene som ble innfรธrt av EU i slutten av oktober. Som svar pรฅ straffetollen har kinesiske bilprodusenter endret strategi og fokuserer nรฅ i รธkende grad pรฅ eksport av plug-in hybrider.
EU har valgt รฅ frita de bilene fra den รธkte tollavgiften. En plikt som ellers rammer svรฆrt ulikt.
For eksempel mรฅ MG betale den hรธyeste tollsatsen fordi merkevarens eier, SAIC-gruppen, har nektet รฅ samarbeide med EU da forbundet etterforsket kommunistregimets ulovlige statsstรธtte til bilindustrien.
Motsatt har eksporten av kinesiske plug-in hybrider รธkt med hele 190 prosent i 2024, en betydelig รธkning pรฅ over 48 prosent i 2023.
Til tross for fallet i elbiler, forventes Kinas samlede bileksport รฅ รธke. Bare i รฅr forventer kineserne รฅ sende 6,2 millioner biler ut av landet. Dette er en รธkning pรฅ 5,8 prosent sammenlignet med 2024.
Her eksporterte Kina 5,9 millioner biler, 20 prosent bedre enn i 2023. Og nok til รฅ gjรธre Kina til den stรธrste eksportรธren av biler i verden. Etter dette kommer Japan og Sรธr-Korea og USA.
De nye tallene fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) viser hvordan straffetoll kan pรฅvirke Kinas eksport av elbiler og fรธre til endringer i bilprodusentenes strategier.
Det er heller ingenting som tyder pรฅ at kineserne vil hente inn tapet pรฅ de 10 prosentene i lรธpet av 2025. Tvert imot, skriver Yahoo! Finansiere at Kinas bileksport i beste fall vil stabilisere seg i lรธpet av รฅret. Men det er ikke utsikter til noen รธkning nรฅr det gjelder elbiler.
Straffen, som EU innfรธrte i fjor, men siden har nedjustert flere ganger, gjelder forelรธpig i 5 รฅr. Likevel har noen kinesiske bilmerker bรฅde klart รฅ opprettholde prisene eller kutte dem helt ned.