Renault har bestemt seg for å kaste mye penger på plug-in hybridbiler, da franskmennene mener at hybrider er den beste løsningen.
Renault har en klar strategi for overgangen til elbiler, og hybridbiler spiller en sentral rolle i denne prosessen. I motsetning til mange andre bilprodusenter som i økende grad investerer i plug-in hybrider, fokuserer Renault på tradisjonelle hybridbiler.
Renaults administrerende direktør Fabrice Cambolive forklarer at valget av hybridbiler skyldes deres brukervennlighet og optimale plassutnyttelse.
Det sier han i et intervju med Autocar .
For noen år siden var det mer uklart hvilken type hybridteknologi som ville dominere markedet. Men i dag er hybridbilene uten ledninger det naturlige valget, mener franskmennene.
Renaults eneste plug-in-hybridmodell er toppmodellen Rafale E-Tech med firehjulsdrift, og det er ingen planer om flere av den typen. Modellen kombinerer en 1,2-liters bensinmotor med tre elektriske motorer og en 22 kWh batteripakke, noe som gir en elektrisk rekkevidde på opptil 106 km.
Selv om Rafale er en plug-in hybrid, fungerer den også som en vanlig hybridbil når batteriet er utladet.
Cambolive trekker frem den høye effektiviteten i urbane områder, den maksimale rekkevidden på 965 km og den ekstra motorkraften og akselerasjonen som hybridbilens største fordel.
Til tross for fordelene med plug-in hybrider, har Renault ingen planer om å utvide teknologien til resten av modellutvalget. Rafale er fortsatt den eneste modellen med dette komplekse fremdriftssystemet.
Det er uvanlig at en bilprodusent investerer i en spesialbygd motor for en enkelt modell. Men Cambolive forklarer at det er fornuftig i kroner og øre, siden Rafale allerede tilbys som vanlig hybridbil.
Renaults fokus på hybridbiler betyr imidlertid ikke at de har lansert sin siste bil med forbrenningsmotor.
Cambolive understreker at det avhenger av markedet. I enkelte land er det fortsatt stor etterspørsel etter bensin- og dieselbiler. Men på kort sikt vil Renault satse på hybridbiler og elbiler.
Cambolive påpeker at hybridbiler i B-segmentet blir mer attraktive ettersom batteriene blir billigere, avgiftene på bensin- og dieselbiler øker og bruktprisene på hybridbiler blir bedre. Om det er til fordel for kjøper eller selger, har ikke Renault-sjefen kommentert.