Elbiler er ikke nรธdvendigvis lykke og svaret pรฅ alt. En ny rapport tyder ogsรฅ pรฅ at flere sjรฅfรธrer er skeptiske til biltypen.
Mens de aller fleste sier de er fornรธyde med elbilen sin, sier nesten like mange sjรฅfรธrer at brukt elbil ikke er et alternativ.
Dette fremgรฅr av den รฅrlige DAT-rapporten som nettopp er publisert for 2025.
For nรฅr det gjelder brukte elbiler, er 47 prosent av sjรฅfรธrene pรฅ jakt etter bruktbil mot ideen om รฅ investere i en elbil som allerede har hatt minst รฉn annen eier.
Bare 31 prosent av de spurte sa at de kunne tenke seg รฅ bruke penger pรฅ en brukt elbil. Nรฅr sjรฅfรธrene ble spurt om hvorfor de ikke kan se seg selv i en brukt elbil, er svaret klart.
Hele 48 prosent holder seg unna pรฅ grunn av den hรธye prisen. Mens 45 prosent sa at det er den begrensede rekkevidden som holder dem unna.
I tillegg liker ikke bilister pรฅ bruktmarkedet at det tar lang tid รฅ lade en elbil. Akkurat som infrastrukturen โ det vil si antall ladestasjoner โ fortsatt lider under รฅ vรฆre begrenset i antall. Motsatt er det bare รฉn av fem som ser det faktum at bilen drives av et batteri som et hinder.
For bare ett รฅr siden var det tallet 26 prosent. Motsatt sier sjรฅfรธrer som allerede eier eller har eid en elbil at de er villige til รฅ kjรธpe en brukt.
Hele 78 prosent av sjรฅfรธrene vil imidlertid se om den brukte elbilen har en rekke fordeler fรธr de kaster penger pรฅ dem. For de aller fleste i denne gruppen hรธres det ut som om bilen mรฅ ha livstidsgaranti pรฅ batteriet for รฅ vรฆre virkelig interessant.
Og sรฅ langt er det ingen bilmerker. Det nรฆrmeste vi faktisk kommer en slik form for garanti er med Toyota. Japanerne lover at batteriet skal vare i 1 million kilometer. Men da mรฅ det ogsรฅ vรฆre innen de fรธrste 10 รฅrene. Og det skjer nok ikke sรฅ mange sjรฅfรธrer. Om noen i det hele tatt.
Tyske DAT Group har eksistert siden 1931. Men det var bare 51 รฅr siden de begynte รฅ spรธrre sjรฅfรธrene om deres meninger. Imidlertid har det siden blitt publisert en รฅrsrapport.
Selskapet sysselsetter over 550 personer i 22 land. Inkludert Danmark. Men tyskerne er ikke de eneste som tar en sveip mot bilistene.
Det gjelder ogsรฅ amerikanske forbrukerrapporter. Og noen ganger sรฅrer det bilmerkene. For eksempel kรฅret forbrukermediene Fisker Ocean til den dรฅrligste bilen i hele 2024.
Amerikanerne kunne lenge fรธr prisutdelingen notere at Fisker Ocean de selv hadde kjรธpt bare gikk ned i verdi. To mรฅneder etter kjรธpet var nesten 70 prosent av bilens opprinnelige verdi forsvunnet. Les mer om det her .