Til tross for รฅpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at det er plass til hydrogenbiler i Europa. Derfor ruller japanerne nรฅ ut hydrogenstasjoner.
Toyota planlegger รฅ etablere et nettverk av hydrogenstasjoner i hele Europa. Mรฅlet er รฅ gjรธre det enklere og raskere รฅ fylle drivstoff pรฅ hydrogenbiler.
For รฅ nรฅ dette mรฅlet har Toyota inngรฅtt samarbeid med Hydrogen Refueling Solutions (HRS) og ENGIE. Sammen skal de utvikle og implementere en ny generasjon hydrogenstasjoner.
Den nye teknologien, kalt Twin Mid Flow, reduserer pรฅfyllingstiden betraktelig. Lastebiler kan fylle drivstoff med hydrogen i en rekkevidde pรฅ 600 km pรฅ bare 8 minutter, og personbiler kan fylles pรฅ under 5 minutter.
โ Utviklingen av Twin Mid Flow-teknologi er et viktig skritt i vรฅr innsats for รฅ stimulere veksten av hydrogenรธkosystemer. Vi er spente pรฅ det nye partnerskapet, sier Thiebault Paquet, direktรธr for forskning og utvikling hos Toyota i Europa, i en pressemelding .
I tillegg til raskere tanking er den nye teknologien ogsรฅ mer kostnadseffektiv. Dette er et viktig skritt mot รฅ gjรธre hydrogen til et reelt alternativ til fossilt brensel.
EU har satt som mรฅl รฅ etablere hydrogenstasjoner hver 200. km langs det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) innen 2030. Toyotas initiativ bidrar til รฅ nรฅ dette mรฅlet.
HRS ser ogsรฅ pรฅ samarbeidet som en viktig milepรฆl.
โ Det strategiske partnerskapet med Toyota og ENGIE markerer et avgjรธrende skritt i innovasjonen av infrastrukturen for tanking av hydrogenbiler.
โ Ved รฅ kombinere vรฅr kompetanse vil vi akselerere utrullingen av hydrogentankestasjoner over hele Europa og verden og redusere tiden brukt pรฅ tanking, noe som gjรธr stasjonene bรฅde mer tilgjengelige og mer kostnadseffektive, sier Hassen Rachedi, administrerende direktรธr. Direktรธr og grunnlegger av Hydrogen Refueling Solutions.
Den nye teknologien testes for tiden i RHeaDHy-prosjektet, som er finansiert av EU. Prosjektet fokuserer pรฅ รฅ utvikle og teste lรธsninger som kan bidra til รฅ etablere en effektiv infrastruktur for hydrogenkjรธretรธy.
En ny EU-forordning kan ogsรฅ tvinge Danmark til รฅ gjenรฅpne de for tiden stengte hydrogenstasjonene i landet. De siste forsvant i september 2023. Les mer om det her .
Til tross for de nye hydrogenstasjonene har Toyota uttalt seg รฅpent om at teknologien ennรฅ ikke har fรฅtt det gjennombruddet japanerne hadde sett for seg. Videre mangler hydrogenbiler generell stรธtte.
Japanerne hรฅper pรฅ sin side รฅ fรฅ den fra BMW, som starter merkets fรธrste serieproduksjon av hydrogenbiler i 2028. Spesielt med Toyotas hjelp.