2. februar, 2025

Toyota skal installere hydrogenstasjoner over hele Europa

Til tross for åpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at det er plass til hydrogenbiler i Europa. Derfor ruller japanerne nå ut hydrogenstasjoner.

Toyota planlegger å etablere et nettverk av hydrogenstasjoner i hele Europa. Målet er å gjøre det enklere og raskere å fylle drivstoff på hydrogenbiler.

For å nå dette målet har Toyota inngått samarbeid med Hydrogen Refueling Solutions (HRS) og ENGIE. Sammen skal de utvikle og implementere en ny generasjon hydrogenstasjoner.

Den nye teknologien, kalt Twin Mid Flow, reduserer påfyllingstiden betraktelig. Lastebiler kan fylle drivstoff med hydrogen i en rekkevidde på 600 km på bare 8 minutter, og personbiler kan fylles på under 5 minutter.

– Utviklingen av Twin Mid Flow-teknologi er et viktig skritt i vår innsats for å stimulere veksten av hydrogenøkosystemer. Vi er spente på det nye partnerskapet, sier Thiebault Paquet, direktør for forskning og utvikling hos Toyota i Europa, i en pressemelding .

I tillegg til raskere tanking er den nye teknologien også mer kostnadseffektiv. Dette er et viktig skritt mot å gjøre hydrogen til et reelt alternativ til fossilt brensel.

EU har satt som mål å etablere hydrogenstasjoner hver 200. km langs det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) innen 2030. Toyotas initiativ bidrar til å nå dette målet.

HRS ser også på samarbeidet som en viktig milepæl.

– Det strategiske partnerskapet med Toyota og ENGIE markerer et avgjørende skritt i innovasjonen av infrastrukturen for tanking av hydrogenbiler.

– Ved å kombinere vår kompetanse vil vi akselerere utrullingen av hydrogentankestasjoner over hele Europa og verden og redusere tiden brukt på tanking, noe som gjør stasjonene både mer tilgjengelige og mer kostnadseffektive, sier Hassen Rachedi, administrerende direktør. Direktør og grunnlegger av Hydrogen Refueling Solutions.

Den nye teknologien testes for tiden i RHeaDHy-prosjektet, som er finansiert av EU. Prosjektet fokuserer på å utvikle og teste løsninger som kan bidra til å etablere en effektiv infrastruktur for hydrogenkjøretøy.

En ny EU-forordning kan også tvinge Danmark til å gjenåpne de for tiden stengte hydrogenstasjonene i landet. De siste forsvant i september 2023. Les mer om det her .

Til tross for de nye hydrogenstasjonene har Toyota uttalt seg åpent om at teknologien ennå ikke har fått det gjennombruddet japanerne hadde sett for seg. Videre mangler hydrogenbiler generell støtte.

Japanerne håper på sin side å få den fra BMW, som starter merkets første serieproduksjon av hydrogenbiler i 2028. Spesielt med Toyotas hjelp.

Latest

Don't miss

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må...

Politiet måtte fly for å stoppe Mercedesen i 280 km/t

Politiet måtte bokstavelig talt fly en stund for å...

Flertallet av tyskerne vil forby fri fart på Autobahn

Det har vært et hett tema i flere tiår....

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i...

Så sakte forkortet danskene motorsykkelveien i 2024

Danske bilister kjører stadig saktere på motorveier og landeveier....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Elon-effekten? Tesla-prisene stuper nå

Prisene på brukte Tesla-modeller stuper i Europas største bilmarked, Tyskland. Her hjemme har også søkene etter merket falt betydelig. Brukte biler faller i pris....

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020 har han bygget om Land Rover Defender-modeller for millioner av kroner. En enkelt bil kan...

Ford bekrefter: Tilbake til Le Mans

Mens Ford kaster penger på Red Bull i Formel 1, satser merket nå også på å vinne sammenlagtseieren i 24-timersløpet på Le Mans i...

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar etter skatt. Dette skyldes blant annet at elbilene har begynt å gå med overskudd. Elbiler...

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil. Det var først et mediestunt,...

Formel 1-fører uten førerkort: «Slik gikk førerprøven»

18 år gamle Kimi Antonelli erstatter den syv ganger verdensmesteren Lewis Hamilton på Mercedes denne sesongen. Noen uker før sesongstart fikk han ikke kjøre...

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må montere 7,3-liters V8 selv. Og skal du kjøre på gaten, må du nøye deg med...

Gode nyheter: Oljeprisen fortsetter å falle

Den siste måneden har bare gått én vei for europeisk Brent-olje. Nemlig nedover. Og det er gode nyheter for europeiske sjåfører. Europeisk Brent-olje har...

Fløy over bilkollisjon – bøtelagt 21.000 kroner

For første gang noen sinne har en svenske blitt bøtelagt for å ha flydd en drone i full. Det skjedde over en bilulykke med...

Toyota er verdens største bilmerke for 5. år på rad

Til tross for nedgang i salget, er det ingen som kan håndtere Toyota-konsernet når det gjelder salg av personbiler. Dette resulterte i over 10...

Hykler? Ville protestere-selge Teslaen sin – har ikke skjedd ennå

I november i fjor sa HKs forbundsformann Anja C. Jensen at hun ville selge sin Tesla Model S i protest. Det har bare ikke...

101 år gamle Thomas har fornyet førerkortet: «Fordi jeg kan»

Thomas «Ed» Davis har ingen intensjoner om å legge fra seg verken bilnøklene eller førerkortet. Tvert imot har den 101 år gamle mannen nettopp...